زنگنه: به‌راحتی می‌توانیم تولید نفت کشور را به روزانه ۶.۵ میلیون بشکه برسانیم/ این چیزی است که برخی آن را نمی‌خواهند

 

📍بیژن زنگنه، وزیر نفت در آیین امضای تفاهم‌نامه انجام مطالعات توسعه میدان آزادگان و آغاز عملیات اجرایی طرح نگهداشت تولید گاز میدان‌های هما، وراوی و تابناک:

🔹ما در شرایطی هستیم که برای حفظ و نگهداشت تولید باید اقدام‌هایی را انجام دهیم، همسو با این موضوع به‌زودی قراردادی برای کنگان امضا می‌شود.

🔹برای حفظ و نگهداشت تولید در میدان گازی پارس جنوبی به ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار نیاز است. 

🔹دوستان انتظار دارند که پس از پایان طرح همه نیروهای شاغل در طرح حفظ شوند، در حالی که این اصرار سبب می‌شود سرمایه‌گذاری متوقف شود.

🔹ما برای نگهداشتن کارگران باید جریان سرمایه‌گذاری در کشور را زنده نگه‌داریم.

🔹کاری که برای میدان نفتی آزادگان با امضای تفاهم‌نامه امروز انجام می‌شود فراتر از یک مطالعه است و باید برای این طرح حدود ۴.۵ میلیارد دلار پیشنهاد تامین مالی ارائه شود.

🔹چند آرزو داشتم یکی از آنها این بود شرکت پیمانکار عمومی(GC) در نفت فعال شود که اکنون چند شرکت فعال در این زمینه داریم. 

🔹دیگر آرزویم شرکت‌های اکتشاف و تولید بود که برای به ثمر رسیدن آن بسیار سختی کشیدم و می‌گفتند گرگ‌زاده است اما این شرکت‌ها سرانجام شکل گرفتند.

  

🔹سومین آرزویم فعال شدن شرکت‌های ایرانی در معاملات نفت و فرآورده‌های نفتی بود که فعال شدند؛ امیدواریم پس از تحریم هم بمانند.

🔹با وجود تحریم‌های مالی کارهای بزرگ در صنعت نفت در این سال‌ها انجام شده است و ظرفیت میدان‌های غرب کارون از ۷۰ هزار به ۴۰۰ هزار بشکه رسیده است‌.

🔹اهداف برنامه ششم توسعه متناسب با شرایط تحریم تنظیم نشده است. اگر تحریم نبود ما چند برابر این می‌توانستیم کار کنیم. افتخارهای خودمان را بزرگ بدانیم و نگویم هیچ کاری نکردیم!

 🔹ضریب بازیافت ۵.۵ درصد به‌هیج‌وجه مناسب نیست باید به ضریب بازیافت میدان‌های نفتی بپردازیم. امیدوارم ظرف زمان تعیین شده مطالعه میدان آزادگان به پایان برسد.

🔹به‌راحتی می‌توانیم تولید نفت کشور را به روزانه ۶.۵ میلیون بشکه برسانیم. این چیزی است که برخی آن را نمی‌خواهند. 

🔹توصیه من این است که هر دولتی می‌خواهد بیاید اولویت نخست خود را افزایش تولید نفت و رساندن آن به مجموع تولید روزانه ۶.۵ میلیون بشکه قرار دهد.

🔹نفت فقط قدرت اقتصادی نیست و قدرت امنیتی و سیاسی را بالا می‌برد. 

🔹من دیگر در صنعت نفت و در کار دولتی نخواهم بود اما تاکید می‌کنم باید ظرفیت تولید نفت را بالا ببریم زیرا محدودیت بین‌المللی برای ما مشکل‌ساز می‌شود.

۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۱۷
تعداد بازدید : ۱۲۹