اوپک پلاس سیاست قبلی افزایش تدریجی تولید را ادامه می دهد/بازگشت نفت ایران مشکلی ایجاد نمی کند


🔻به گزارش اوپکس از گروه انرژی نفت‌خبر به نقل از رویترز، در حالی که تولید کنندگان در حال ارزیابی ترمیم تقاضا از یک سو و افزایش احتمالی عرضه نفت ایران از سوی دیگر هستند، منابع آگاه در اوپک گفتند، گروه اوپک پلاس احتمالا در جلسه امروز خود به رود فعلی کاهش تدریجی محدودیت های وضع شده بر عرضه نفت اعضا پایبند خواهد ماند.

🔻سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش موسوم به گروه اوپک پلاس در ماه آوریل تصمیم گرفتند با توجه به احتمال افزایش تقاضای جهانی و به رغم افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در هند، تولید روزانه خود را در فاصله ماه های می تا جولای مجموعا ۲.۱ میلیون بشکه افزایش دهند.

🔻از زمان اتخاذ این تصمیم، روند افزایش قیمت نفت ادامه یافته و با رشد بیش از ۳۰ درصدی از ابتدای سال به رقم ۷۰ دلار در هر بشکه رسیده است. اما چشم انداز افزایش تولید نفت ایران در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام سبب شده تا رشد قیمت ها محدود شود.
محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک گفته انتظار ندارد افزایش عرضه نفت ایران مشکلی در بازار ایجاد کند. وی در بیانیه ای اعلام کرد: «ما انتظار داریم بازگشت مورد انتظار تولید و صادرات نفت ایران به بازار جهانی به شکلی منظم و شفاف اتفاق بیافتد.»

🔻منابع مطلع در اوپک پلاس گفتند، نشست کمیته فنی مشترک کارشناسان این گروه روز دوشنبه برگزار شد و در این نشست کارشناسان پیش بینی اوپک مبنی بر جهش ۶ میلیون بشکه ای تقاضای جهانی در سال ۲۰۲۱ با محوریت نیمه دوم سال را تایید کردند. نشست امروز قرار است با حضور وزرای نفت کشورهای عضو اوپک پلاس برگزار شود.

🔻دو منبع دیگر گفتند، انتظار نمی رود که اوپک پلاس تصمیمی در مورد سیاست نفتی خود برای بعد از ماه جولای اتخاذ کند زیرا چشم انداز عرضه نفت ایران هنوز مشخص نشده است. اوپک روز ۲۴ ژوئن یک نشست برنامه ریزی شده دیگر خواهد داشت.

🔻کمیته فنی مشترک اوپک پلاس همچنین پیش بینی قبلی خود از میزان عرضه جهانی نفت را ۲۰۰ هزار بشکه پایین آورده و اکنون انتظار دارد در سال آینده به جای ۱.۲ میلیون، ۱.۴ میلیون بشکه در روز کمبود عرضه در بازار ایجاد شود. این برآورد نشان می دهد که حجم ذخایر نفت جهان سریعتر از حد انتظار کاهش خواهد یافت.

🔻اوپک پلاس سال گذشته و همزمان با سقوط تقاضا اقدام به کاهش ۹.۷ میلیون بشکه ای تولید روزانه خود کرد که بخش عمده این کاهش همچنان به قوت خود باقی است. تا ماه جولای، کاهش تولید ۵.۶ اوپک پلاس روزانه میلیون بشکه بوده است.

🔻در همین حال، نتایج تحقیقی مستقل توسط رویترز نشان می دهد تولید نفت اوپک در ماه می افزایش داشته، هرچند که کاهش صادرات نفت ایران و افت غیرداوطلبانه تولید اعضای آفریقایی رشد تولید سازمان را محدود کرده است. حدود دو هفته پیش برخی منابع تجاری از کاهش قابل توجه صادرات نفت ایران به چین خبر داده بودند.

🔻این گزارش حاکی است، ۱۳ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت در ماه می روزانه ۲۵.۵۲ میلیون بشکه نفت تولید کرده اند که این رقم ۲۸۰ هزار بشکه بیشتر از تولید ماه آوریل بوده است. تولید اوپک از ماه ژوئن ۲۰۲۰ تاکنون به استثنای ماه فوریه هر ماه رشد داشته است.

🔻با وجود این افزایش، رشد تولید اوپک در ماه می کمتر از حد انتظار بوده و می توان گفت که تولید این سازمان همچنان بسیار کمتر از رقم تعیین شده در توافق کاهش تولید است. توافق اوپک پلاس به اوپک اجازه داده که در ماه می تولید خود را ۲۷۷ هزار بشکه نسبت به ماه آوریل افزایش دهد، ضمن اینکه عربستان نیز متعهد شده که ۲۵۰ هزار بشکه دیگر به تولید نفت خود بیافزاید.
۱۱ خرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۲۰
تعداد بازدید : ۱۱۹