واکنش نهاوندیان به اظهارات رئیس جمهور/ 5 برابر شدن یارانه نقدی را فعلا جدی نگیرید

واکنش نهاوندیان به اظهارات رئیس جمهور/ 5 برابر شدن یارانه نقدی را فعلا جدی نگیرید
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان اینکه 5 برابر شدن یارانه نقدی پرداختی به مردم تنها در حد یک بحث در دولت است، گفت: مجلس تصمیم‎‌گیر نهایی در این رابطه خواهد بود، چراکه دولت باید این پیشنهاد را در قالب لایحه برای تصویب به مجلس بفرستد.
به گزارش خبرنگار مهر، محمد نهاوندیان در حاشیه جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی در جمع خبرنگاران در خصوص اظهارات اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر 5 برابر شدن یارانه نقدی در سال آینده گفت: موضوع 5 برابر شدن یارانه‌های نقدی که قرار است به مردم داده شود، تنها در حد بحث در دولت مطرح است و تا زمانی که تبدیل به لایحه نشود، به عنوان برنامه جدی نمی‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.

5 برابر شدن یارانه‌ها فعلا در حد حرف است

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر افزود: تبعا اگر قرار باشد یارانه نقدی 5 برابر شود، دولت اجازه ندارد مستقیما وارد عمل شود، بلکه باید پیشنهاد خود را در قالب لایحه به مجلس ارسال کرده و مجلس نیز به شور گذاشته شود و در صورت تائید، تصویب نهایی شود.

وی تصریح کرد: عملیاتی شدن 5 برابر شدن یارانه‌ها، تنها با مصوبه مجلس می‌تواند مورد عمل قرار گیرد؛ بنابراین نباید روی یک پیشنهاد اولیه، برای اظهارنظر کارشناسی تکیه کرد.

اجتناب از عرضه ارز دولتی قابل توجیه نیست

نهاوندیان همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا نرخ فعلی ارز مبادله‌ای ملاک عمل تعیین نرخ ارز در بودجه سال 92 کل کشور خواهد بود، گفت: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری که عهده‌دار تدوین بودجه است، باید در این رابطه پاسخگو باشد، اما از نظر منطق اقتصادی، به هرحال اگر در کشور، حرکت‌های مختلفی در نحوه قیمت‌گذاری، بخشنامه‌های گمرکی و رویکرد سازمان امور مالیاتی بر مبنای نرخ ارز مبادله‌ای صورت می‌گیرد، یعنی آرام آرام نرخ مرکز مبادله به عنوان مبنا در محاسبات قرار می‌گیرد.

وی افزود: اینکه دولت به عنوان عمده‌ترین عرضه کننده ارز در اقتصاد کشور، از ارایه و عرضه ارز در مرکز مبادلات ارزی اجتناب کند، تبعا قابل توجیه نیست.

نهاوندیان گفت: هم اکنون 80 درصد تقاضای ارز کشور به بازار آزاد یا مرکز مبادلات ارزی ارسال می‌شود، ولی عرضه آن که در گذشته از سوی دولت صورت می‌گرفته، هم اکنون صورت نمی‌گیرد، بنابراین اگر قرار است مبنا مرکز مبادلات ارزی باشد، در عمل از جمله بودجه‌گذاری نیز می‌توان بخشی از کسری درآمد نفتی را از طریق همین درآمد حاصل کرد. وی اظهار داشت: مجلس نیز باید نظارت کند که تفاوت نرخ ارز آزاد و مبادله‌ای به کجا می‌رود.

دستور تعطیلی برخی کارخانجات به دلیل آلودگی هوا

نهاوندیان گفت: برخی کارخانجات به دلیل آلودگی هوا دستور تعطیلی چند روزه گرفته‌اند، که در شرایط کنونی این موضوع فشار اضافی بر این کارخانجات اعمال کرده است، البته آلودگی هوا جدی است و باید در نگاه میان مدت مسائل حل شود.

وی اظهار داشت: ایجاد برخی محدودیت‌‌ها یا تلقی نسبت به محدود شدن در مباحث صادراتی باعث شده که در برخی موارد، روندی در رشد پیله‌‎وری صورت گیرد که اگر تسهیل در صادرات رسمی باشد، بهتر می‌توان از منابع صادراتی برای رفع نیازهای داخلی استفاده کرد.

تسهیل صدور خدمات فنی و مهندسی با دستورات رحیمی

وی با اشاره به برگزاری جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، گفت: در این جلسه پیشنهاداتی مطرح و بنابر این گذاشته شد که پیشنهادات مذکور در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی این مصوبات بررسی شود.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، هم اکنون مرکز مبادلات ارزی اولویت‌های 3 تا 7 را برای تامین ارز در دستور کار قرار داده، این در شرایطی است که منابع تامین ارز مرکز مبادلات ارزی در اختیار صندوق توسعه ملی، وزارت نفت، صادرکنندگان پتروشیمی و کالاها بوده است.

وی اظهار داشت: صادرکنندگان نیز باید برای عرضه ارز در مرکز مبادلات ارزی تشویق شوند و این سیاست نیز غیردستوری باشد.

ابهامات مردم در رابطه با تعهدات ارزی باید برطرف شود

به اعتقاد نهاوندیان، ابهامات در رابطه بین مردم با بانکها و همچنین بانکها با بانک مرکزی در رابطه با تعهدات ارزی باید برطرف شود، این در شرایطی است که هم اکنون قسمتی از تعهدات ارزی صورت گرفته و کالا نیز وارد کشور شده است، ولی هم اکنون بانکها درخواست مابه‌التفاوت دارند که این کار را برای مشتریان غیرممکن ساخته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص مناطق آزاد و مبادلات و تعهدات اشاره شده نیز بانک مرکزی در حال بررسی و تصمیم گیری است.

۵ دی ۱۳۹۱ ۱۴:۱۶
تعداد بازدید : ۱,۳۶۷