قیام ۱۱ کشور اروپایی برای تغییر سیاست نفت و گاز قاره سبز



🔻شماری از کشورهای اروپایی تصمیم گرفته اند که سیاست اتحادیه اروپا مبنی بر حمایت از پروژه های فرامرزی گاز طبیعی را خاتمه داده و این سیاست حمایت گرانه را به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر تغییر جهت دهند.

🔻به گزارش گروه انرژی نفت خبر از رویترز، آلمان، دانمارک، هلند و هشت کشور دیگر تصمیم گرفته اند که ضمن رد کردن برنامه اتحادیه اروپا مبنی بر حمایت از پروژه های گاز طبیعی فرامرزی، بر وضع قواعدی برای اعلام ممنوعیت مصرف سوخت های فسیلی اصرار ورزند.

🔻قواعد موسوم به TEN-E در اروپا قواعدی هستند که مشخص می کنند کدام یک از پروژه های انرژی فرامرزی می توانند به عنوان «منافع مشترک» شناسایی شده و به این وسیله مورد حمایت مالی اتحادیه اروپا واقع شده و در در مسیر صدور مجوزهای سریع قرار گیرند.

🔻اتحادیه اروپا در چارچوب انطباق سیاست ‌های خود با اهداف تغییرات اقلیمی در حال بازنویسی این قواعد است. در ماه دسامبر کمیسیون اروپایی نسخه جدیدی از این قواعد را ارائه کرد که بر اساس آن تاسیسات نفت و گاز از شمول این قوانین خارج می شود.

🔻این اقدام کمیسیون اروپایی حمایت دست‌ کم ۱۱ کشور اروپایی را به دست آورده و در میان آنها علاوه بر سه کشور فوق اتریش، بلژیک، استونی، اسپانیا، ایرلند، لوکزامبورگ، لتونی و سوئد نیز مشاهده می ‌شوند.

🔻در سندی که از سوی این کشورها تهیه شده است آمده است که برنامه TEN-E باید کاهش سرمایه ‌گذاری در بخش‌ های مرتبط با تاسیسات سوخت های فسیلی را تسریع کند و به جای آن این برنامه باید گسترش انرژی های تجدیدپذیر و سبز را مورد تقویت قرار دهد.

🔻در این سند آمده است قواعد مربوط به برنامه TEN-E باید معیاری برای اتحادیه اروپا درباره تعهدش مبنی بر حذف گاز های کربنی تا سال ۲۰۵۰ باشد.

🔻برخی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان اعلام کرده اند که در راستای انطباق خود با اقتضائات مربوط به تغییرات اقلیمی قصد دارند تا سال ۲۰۵۰ میزان استفاده از گاز های کربنی را به صفر برسانند. با وجود این، برخی تحلیلگران این برنامه را بلندپروازانه دانسته و گفته اند بسیار بعید است که کشورهای اروپایی بتوانند تا این سال میزان سوخت های فسیلی را برای همیشه حذف کنند.

🔻اقدام ۱۱ کشور اروپایی مبنی بر تلاش برای جلوگیری از تداوم حمایت اتحادیه اروپا از تامین مالی تاسیسات گازی فرامرزی بعد از آن انجام می شود که پرتغال پیشنهادی مبنی بر تداوم این سیاست ارائه کرده بود.

🔻پیشنهاد کشور پرتغال بیانگر آن بود که اتحادیه اروپا همچنان سیاست تامین مالی خود از تاسیسات نفتی و گازی فرامرزی را تا سال ۲۰۳۰ ادامه دهد و پس از آن به سوی کم کردن این حمایت گام بردارد.

🔻برنامه ۱۱ کشور اروپایی مبنی بر تغییر در سیاست اتحادیه اروپا البته با مخالفت برخی دیگر از کشورها نیز روبرو شده است. یکی از دیپلمات ‌های کشورهای اروپایی که نخواست نامش فاش شود گفته است که برنامه این دسته از کشورها بسیار خوش بینانه است و منافع کشورهایی که دست ‌اندر کار فعالیت اقتصادی در حوزه انرژی هستند را نادیده گرفته و بعید است که بتواند بدون مانع ادامه پیدا کند.

🔻 هنوز پرتغال که مبتکر سیاست تداوم حمایت از تاسیسات نفت و گاز فرامرزی در اتحادیه اروپا نسبت به اقدام یازده کشور اروپایی واکنشی نشان نداده است.

https://t.me/naft2016
۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۰۴
تعداد بازدید : ۱۸۲