فرآورده‌های پالایشگاه نفت کرمانشاه کیفی‌سازی می‌شوند

فرآورده‌های پالایشگاه نفت کرمانشاه کیفی‌سازی می‌شوند
تکمیل طرح توسعه شرکت پالایش نفت کرمانشاه با دانش‌ فنی پژوهشگاه صنعت نفت دنبال می‌شود.
به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، اکبر زمانیان، رئیس پردیس پایین‌دستی این پژوهشگاه گفت: این پالایشگاه یکی از پالایشگاه‌هایی است که با هدف خصوصی‌سازی به بخش خصوصی واگذار شده و افزایش سودآوری و کیفی‌سازی فرآورده‌ها را در دستور کار خود قرار داده است، از این رو در چند سال گذشته با توجه به طرح کیفی‌سازی و افزایش ظرفیت پالایشگاه مذاکراتی را با پژوهشگاه صنعت نفت انجام داده‌اند که سرانجام طرحی با عنوان کیفی‌سازی محصولات و افزایش ظرفیت پالایشگاه تعریف شد.

وی با تأکید بر اینکه انجام این طرح سه هدف مهم را دنبال می‌کند، افزود: در بخش نخست این طرح، افزایش ظرفیت پالایش روزانه پالایشگاه از ۲۰ هزار بشکه به ۴۰ هزار بشکه در دستور کار قرار گرفت. در بخش دوم، پالایشگاه به‌دنبال کیفی‌سازی محصولات و کاهش مقدار نفت کوره بود و در بخش سوم افزون بر انجام همه این موارد، افزایش سودآوری و ایجاد منفعت برای پالایشگاه در برنامه‌ها قرار دارد.

رئیس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: بر همین اساس با توجه به اهداف مشخص‌شده، مذاکراتی از سوی پالایشگاه، با شرکت‌های خارجی و چند شرکت داخلی انجام و از میان آنها پژوهشگاه صنعت نفت برای انجام مطالعات کیفی‌سازی، واگذاری دانش فنی و طراحی کارخانه انتخاب شد که قرارداد آن در سال ۹۸ بین پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت پالایش و پخش کرمانشاه امضا شد.

زمانیان به ویژگی‌ دانش فنی ارائه‌شده از سوی پژوهشگاه به پالایشگاه کرمانشاه اشاره کرد و افزود: شرکت‌ها برای ارائه دانش فنی خود افزون بر حضور محققان و تکنیسین‌های خود، به مجموعه‌ای از عوامل و پارامترها نظیر تجهیزات، زیرساخت‌های مناسب، امکانات پایلوتی و آزمون‌های آزمایشگاهی، امکانات نمونه‌گیری و تجهیزات آنالیز نیاز دارند تا بتوانند داده‌های استخراج‌شده از آزمایشگاه‌ها و دستگاه‌ها را به دانش و لایسنس تبدیل کنند که خوشبختانه در پژوهشگاه صنعت نفت این مزایا و ویژگی‌­ها به‌طور یکپارچه وجود دارد. از این‌رو، به جرأت می‌توان اذعان کرد که در کشور تنها مرکزی که این مزیت‌ها را بدین شکل دارد، پژوهشگاه صنعت نفت است.

وی تصریح کرد: بنابراین مجموعه‌ای از این پارامترها، عوامل و تخصص‌های مختلف که در کنار هم قرار می‌گیرند سبب ایجاد ویژگی‌های خاص برای پژوهشگاه صنعت نفت می‌شود و از سوی دیگر سبب می‌شود شرکت‌هایی که به‌دنبال تأمین دانش هستند با اعتماد به پژوهشگاه صنعت نفت پروژه‌هایشان را تعریف و طرح‌های خود را با اطمینان به این پژوهشگاه واگذار کنند.

رئیس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت، به قراردادی که بین این پژوهشگاه و پالایشگاه در سال ۹۸ امضا شده است نیز اشاره کرد و گفت: قراردادی که بین پژوهشگاه و پالایشگاه نفت کرمانشاه امضا شد، ویژگی‌های پرشماری دارد که در گذشته نظیر آن را در پژوهشگاه صنعت نفت نداشته‌ایم، نخست آنکه پژوهشگاه در گذشته طراحی یک تا دو واحد فرآیندی تحت لیسانس را در دستور کار خود داشته است، اما این قرارداد شامل ۱۰ واحد فرایندی می‌شود که هفت واحد آن تحت لیسانس است و دلیل دومی که از ویژگی‌های انحصاری این قرارداد به شمار می‌آید ایجاد یکپارچگی میان واحدهای موجود و واحدهای در حال طراحی است.

زمانیان تصریح کرد: فعالیتی که در این طرح تعریف شد شامل نمونه‌گیری، شناسایی خوراک و حتی تعیین نوع خوراک مناسب برای افزایش ظرفیت پالایشگاه و تولید محصولات مطابق با استانداردهای روزآمد دنیا بود و از سوی دیگر تست پایلوتی باید از سوی محققان پژوهشگاه انجام می‌شد. به عبارتی دیگر دانش‌های مورد نظر پالایشگاه که در پژوهشگاه صنعت نفت توسعه داده شده بود باید تست‌های آزمایشگاهی و عملکرد کاتالیست‌ها را مورد سنجش قرار می‌دادیم تا سرانجام داده‌های لازم برای طراحی مهندسی به‌دست آید.

وی با بیان اینکه همه مراحل طرح توسعه پالایشگاه از سوی پژوهشگاه صنعت نفت انجام شده است، تصریح کرد: در هر مرحله ناظر منتخب پالایشگاه و نمایندگان کارفرما بر فعالیت‌های پژوهشگاه نظارت می‌کردند و نتایج هر بخش به کارفرما ارائه می‌شد و پس از تأیید کارفرما، اجرای فازهای بعدی آغاز می‌شد تا سرانجام کار به شکل ۱۰۰ درصدی انجام و بسته طراحی تحویل کارفرما شد.

رئیس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت عنوان کرد: به جرأت می‌توان اذعان کرد که با فعالیت‌هایی که در چندسال اخیر در پژوهشگاه انجام شده و تکمیل زنجیره تولید و تأمین دانش فنی برای صنعت پالایش از سوی پژوهشگاه، توانسته‌ایم جایگزین شرکت‌های خارجی شویم و خوشبختانه در این قرارداد که با پالایشگاه نفت کرمانشاه امضا شد توانستیم همه تعهدهای خود را با کیفیت بالا و در زمان مناسب به کارفرما تحویل دهیم.
۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۲۹
تعداد بازدید : ۱۶۵