افزایش حجم سفرهای هوایی در غرب/ بازار سوخت جت در آمریکا و اروپا رونق گرفت


به گزارش گروه انرژی نفت‌خبر به نقل از رویترز، در حالی که واکسیناسیون گسترده کرونا و کاهش نسبی آمار مبتلایان سبب شده تا سفرهای هوایی در کشورهای غربی سریعتر از سایر نقاط جهان از سر گرفته شود، شرکت های داد و ستد نفتی در حال افزایش صادرات سوخت جت از آسیا به اروپا و آمریکا هستند.

تقاضای قوی در غرب سبب شده تا سوخت جت ذخیره شده در نفتکش ها در اطراف سنگاپور به مصرف برسد و حاشیه سود تولید سوخت جت پالایشگاه ها نسبت به اواخر ماه مارس جهش حدودا ۳ برابری را تجربه نماید.

بر اساس آمارهای موسسه ورتکسا، آسیا در بازه زمانی ماه های آوریل تا می حدود ۴۱۷ هزار بشکه در روز سوخت جت به اروپا و آمریکای شمالی صادر کرده که حدود ۳۲ درصد بیشتر از رقم ۳۱۶ هزار بشکه صادر شده در بازه زمانی فوریه تا مارس بوده است.

آمارهای موسسه کپلر نشان می دهد، حجم سوخت جت ذخیره شده بر روی دریا طی ۴ هفته گذشته برای اولین بار از مارس سال گذشته صفر بوده است. آمارهای کپلر همچنین نشان می دهد در اوایل ماه می حدود ۳۱۳ هزار بشکه سوخت جت در نفتکش ها ذخیره شده بود که تقریبا ۹۰ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

بر اساس آمارهای کشتیرانی، دست کم ۱۰ نفتکش اجاره شده توسط شرکت های مختلف از جمله سعودی آرامکو، رویال داچ شل، شورون و والرو حامل حدود ۳.۳ میلیون بشکه سوخت جت، در حال حرکت از کره جنوبی به سمت آمریکا هستند.

سرنا هوانگ، تحلیلگر بازار آسیا در موسسه ورتکسا گفت: «رشد سفرهای هوایی در آمریکا و اروپا همزمان با کاهش نرخ مبتلایان به کرونا و کاهش احتمالی محدودیت های سفر در تابستان امسال در حالی صورت می گیرد که وضعیت در بازار آسیا هنوز با عادی شدن فاصله دارد و این احتمالا سبب ایجاد شکاف قیمت سوخت جت در شرق و غرب جهان خواهد شد.»

به گفته هوانگ: «حجم سوخت جت ذخیره آمریکا در ماه می معادل سطح سال ۲۰۱۹ یعنی قبل از آغاز بحران کرونا بوده، اما ذخیره سوخت آمستردام-روتردام-آنت ورب همچنان بالاتر از سطح قبل از کروناست.»

اما انتظار می رود با بازگشایی بازارهای اروپایی به روی سفرهای هوایی طی روزهای آینده سطح ذخایر در اروپا نیز به تدریج کاهش یابد.

در عین حال با توجه به اینکه اکثر کشورهای آسیایی همچنان با موج های جدید کووید-۱۹ دست و پنجه نرم می کنند، چشم انداز تقاضا در آسیا همچنان ضعیف ارزیابی می شود.

برخی تحلیلگران معتقدند هرگونه ترمیم قابل توجه سفرهای هوایی در آسیا به استثنای چین ممکن است تا سال ۲۰۲۲ میلادی به تعویق بیافتد.
۱۷ خرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۳۷
تعداد بازدید : ۱۸۵