تابستان داغ نفتی به روایت بانک گلدمن ساکس



موسسه بانکی گلدمن ساکس، پیش‌ بینی خوشبینانه خود از قیمت نفت در سه ماهه آینده را تکرار کرده و در گزارش جدید خود نوشته است که به دلیل بالا رفتن قابل توجه تقاضا برای نفت در هفته های آتی قیمت نفت در تابستان به داغ ترین درجه خود خواهد رسید.

به گزارش گروه انرژی نفت خبر از راشاتودی، در گزارش جدید گلدمن ساکس آمده است که قیمت نفت به دلیل افزایش تقاضا طی هفته های آینده وارد کانال ۸۰ دلار در هر بشکه خواهد شد.

بنا به این گزارش، بالا رفتن نرخ واکسیناسیون به ویژه در کشورهای اروپایی و آمریکایی باعث افزایش حمل و نقل در جهان شده و این موضوع سبب می شود تا میزان تقاضا برای نفت در جهان به نسبت هفته های قبل یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز بالاتر رفته و به رقم ۹۶.۵ میلیون بشکه در روز برسد.

این موسسه بانکی پیش از این و در ماه مارس پیش بینی کرده بود قیمت نفت در هر بشکه در سه ماهه پاییزی سال به ۸۰ دلار خواهد رسید اما در گزارش ماه آوریل این بانک اعلام شد که به دلیل افزایش قابل توجه تقاضا برای نفت در اثر کنترل ویروس کرونا باید زودتر منتظر رسیدن قیمت به کانال ۸۰ دلاری در هر بشکه بود.

اگرچه به دلیل پیشروی ایران و قدرت های جهانی در خصوص پرونده هسته ‌ای ایران احتمال بی اثر شدن تحریم ها علیه صنعت نفت این کشور وجود دارد اما گلدمن ساکس گفته است که بازگشت ایران به بازار نفت نمی‌ تواند تأثیر منفی چندانی بر عرضه داشته باشد و به همین دلیل این فاکتور قیمت نفت را به سمت کاهش سوق نخواهد بود.

در اوایل هفته جاری وزارت خزانه ‌داری آمریکا اعلام کرد که برخی از مقامات ایرانی را که سابقاً تحت تحریم قرار داشته و در صنعت نفت و پتروشیمی ایران فعال بودند از فهرست تحریم خارج کرده است. این موضوع اگرچه باعث کاهش قیمت نفت شد اما این روند طولانی نبود و بلافاصله بازار به وضعیت قبل بازگشت. این موضوع نشان می دهد که رفع تحریم ها علیه ایران نمی تواند به نحو چشم گیری باعث کاهش قیمت نفت شود.

سازمان اوپک نیز در جدیدترین گزارش خود نوشته است که انتظار دارد در سال جاری میزان تقاضا برای نفت شش میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند که بیشترین حد این افزایش در سه ماهه تابستان رخ خواهد داد.

آژانس بین المللی انرژی نیز پیش بینی خود از میزان افزایش تقاضا برای نفت را در رقم ۵.۴ میلیون بشکه در روز حفظ کرده است. این سازمان بین المللی اعتقاد دارد که میزان تقاضا برای نفت در سال آینده با افزایش ۳.۱ میلیون بشکه نفت در روز روبرو خواهد بود.

به این ترتیب پیش بینی ها حاکی از آن است که تا پایان سال ۲۰۲۲ میزان تقاضا برای نفت در جهان به رقم ۱۰۰.۶ میلیون بشکه نفت در روز یعنی همان میزانی که تا پیش از شیوع کرونا در جهان وجود داشت خواهد رسید.

این میزان نشان می ‌دهد که چرا موسسه بانکی گلدمن ساکس در پیش بینی خود از افزایش تقاضا برای نفت و به تبع آن بالا رفتن قیمت خوش بینی قابل‌ توجهی دارد. در حقیقت تمامی فاکتورهای مخصوص و تاثیر گذار در افزایش قیمت نفت در سال ۲۰۲۲ با غلظت بیشتری قابل تحقق خواهند بود.

تعدیل احتمالی مناسبات اقتصادی میان آمریکا از یک سو و روسیه و چین از سوی دیگر، با ایجاد فضای مناسب اقتصادی و بالا بردن قدرت خرید کشورها، عامل دیگری خواهد شد تا چرخه تقاضا برای نفت همچنان در گردش باشد.
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۳۶
تعداد بازدید : ۳۴۶