بولیوی و ایران همکاری‌های نفتی خود را از سر می‌گیرند

بولیوی و ایران همکاری‌های نفتی خود را از سر می‌گیرند

 

«فرانکلین مولینا» وزیر نفت و انرژی بولیوی و «مرتضی تفرشی» سفیر ایران در بولیوی توافق کردند که موضوع از سرگیری روابط دوجانبه در زمینه نفت و انرژی را به طور جدی در دستور کار قرار دهند. 

به گزارش ایرنا از نشریه ال دبر بولیوی، طبق اعلام دفتر وزارت نفت بولیوی، پس از این نشست، گفت وگوهایی برای تبادل نظر در زمینه همکاری‌های مشترک آتی، تقویت مناسبات و روابط برادرانه بین دو کشور صورت خواهد پذیرفت.

وزیر نفت و انرژی بولیوی خاطرنشان کرد: دو کشور این گفت وگوها را در راستای توافقات همکاری امضا شده از سال ۲۰۰۷ پی می گیرند که آن زمان توسط «کارلوس ویگاس» رئیس وقت شرکت میادین نفتی مالی بولیوی (YPFB) آغاز شده بود.

شرکت میادین نفتی مالی بولیوی (YPFB) و شرکت ملی نفت ایران (NIOC) در نظر دارند در آینده توافقات مهمی نیز در زمینه تبادل و انتقال دانش در زمینه فناوری و ظرفیت های دوجانبه صورت گیرد.

در اواخر سال ۲۰۲۰، بولیوی پس از حدود یکسال قطع روابط لاپاز- تهران در دوره دولت موقت خانم جنینه آنیس سناتور راستگرای افراطی، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند.

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۹ (۲۸ مهرماه ۹۸) که در دور نخست «اوو مورالس» رئیس جمهوری پیشین بولیوی پیروز شد، سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) واقع در واشنگتن، بعد از راه‌اندازی کودتا با دستاویز اتهام تقلب و تظاهرات اعتراض آمیز در بولیوی، مورالس را وادار به استعفا کرد و دولت موقت جنینه آنیس را بر سر کار آورد.

۲۹ خرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۵۹
تعداد بازدید : ۱۵۵