اوپک:

مطمئنیم که تولید نفت آمریکا افزایش ندارد



کارشناسان حاضر در اوپک معتقدند با وجود افزایش قیمت نفت در هر بشکه، تولید نفت شل آمریکا بیشتر از آنچه که اکنون وجود دارد افزایش پیدا نخواهد کرد چراکه سرمایه گذاران امریکایی فعلا علاقه ای به افزایش تولید ندارند.

به گزارش گروه انرژی نفت خبر از اویل پرایس، با وجود افزایش قیمت نفت در هر بشکه به ۷۰ دلار در هفته های اخیر، اوپک اعتقاد دارد که میزان تولید نفت شل آمریکا در سال جاری به نحو چشمگیری افزایش نخواهد داشت چراکه تولیدکنندگان آمریکایی به دنبال افزایش انضباط مالی بیشتر و همچنین سودآوری بیشتر از سرمایه گذاری های کنونی خود هستند.

کمیسیون اقتصادی اوپک که به عنوان اتاق فکر فنی و اقتصادی این سازمان نفتی عمل می کند در هفته جاری نشستی تشکیل داد و طی این نشست، وضعیت بازار جهانی نفت و اثرگذاری میزان تحولات اقتصادی جهان بر آن را به بحث گذاشت. در جریان این نشست مسائل مختلفی از جمله سرمایه گذاری در صنعت نفت، احیای تقاضا برای نفت و همچنین چشم انداز تولید مورد بررسی قرار گرفت.

یکی از اصلی ترین مسائلی که در جریان این نشست مورد بررسی حاضران قرار گرفت چشم انداز تولید نفت شل در آمریکا بود که از سوی کارشناسان دعوت شده به این مراسم مورد بحث جدی واقع شد.

عمده حاضران در این نشست اعتقاد داشتند با وجود افزایش قیمت نفت و پیش بینی صعودی بودن روند آن در ماه‌های آتی احتمال اندکی وجود دارد که میزان تولید نفت شل در آمریکا تا پایان سال جاری بیشتر از آنچه که اکنون وجود دارد افزایش پیدا کند.

به اعتقاد تحلیلگران حاضر در نشست کمیسیون اقتصادی اوپک، از آنجا که افزایش تولید نیاز به سرمایه‌ گذاری بیشتر در آمریکا دارد و با توجه به سال دشوار اقتصادی که سرمایه گذاران آمریکایی پشت سر گذاشته اند به نظر می رسد که آنها ترجیح می دهند تا پایان سال جاری از آنچه که دارند برداشت کنند به جای آنکه هزینه ‌های بیشتری برای سود احتمالی آتی متقبل شوند.

در همین حال نباید فراموش کرد که افزایش میزان تولید به طور بالقوه می تواند روند صعودی افزایش قیمت را مختل کرده و میزان سودآوری تولید نفت را برای تولیدکنندگان آمریکایی کاهش دهد. بنا به همین دلایل تحلیلگران حاضر در اوپک اعتقاد دارند میزان تولید نفت شل تا پایان سال جاری افزایشی نخواهد داشت.

پیش بینی ها حاکی از آن است که میزان تولید نفت در آمریکا در سال ۲۰۲۲ رقمی بین ۵۰۰ هزار تا ۱.۳ میلیون بشکه نفت در روز خواهد بود.

رقم کنونی تولید نفت در آمریکا تقریباً ۱۱ میلیون بشکه در روز است که از رکورد تولید در ماه های اولیه سال ۲۰۲۰ یعنی زمانی که هنوز کرونا میزان تقاضا برای نفت را کاهش نداده بود دو میلیون بشکه نفت در روز پایین ‌تر است.

طی هفته های اخیر میزان تولید نفت در آمریکا شیب صعودی داشت و این موضوع باعث نگرانی هایی برای تولید کنندگان اوپک شده بود. اما اکنون تحلیل های کمیسیون اقتصادی اوپک این امیدواری را نزد این کشورها ایجاد کرده که بتوانند مانور های بیشتری در بازار نفت و ماه های مانده تا پایان سال ۲۰۲۱ داشته باشد.

۲۹ خرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۳۱
تعداد بازدید : ۳۷۰