سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس: مردم بنزین 5000 تومانی را تحمل می‌کنند؟

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس: مردم بنزین 5000 تومانی را تحمل می‌کنند؟
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه مدیریت اقتصادی کشور از دولت نهم تاکنون وضعیت اقتصادی را به اینجا رسانده است، گفت: بعید می دانم جز شخص رئیس جمهور و چند نفر از اعضای هیات دولت کسی در کشور پیدا شود که بگوید امروز وضع اقتصادی کشور خوب است.
حسین امیری خامکانی در گفتگو با مهر با اشاره به اظهارات رئیس جمهور در برنامه تلویزیونی شنبه شب اظهار داشت: آقای احمدی نژاد از آغاز دولت نهم هم صحبت هایی که در برنامه تلویزیونی بیان کرد، مطرح کرده بود.

وی ادامه داد: مباحثی چون اشتغال، سرمایه گذاری، مبارزه با فساد اقتصادی، همان بحث های احمدی نژاد قبل از انتخابات بود و در شروع دولت نهم هم بر آن تاکید داشت، اما آنچه می توان قضاوت کرد این است که در عمل آقای احمدی نژاد به این اهداف نرسید.

امیری در خصوص اظهارات رئیس جممهور درباره افزایش یارانه نقدی به میزان 5 برابر موجود نیز، گفت: در قانون هدفمندی یارانه ها پیش بینی مجلس اجرای این قانون طی 5 سال و رساندن قیمت حامل های انرژی به قیمت فوب خلیج فارس در مورد بنزین و 75 درصد قیمت صادرات در مورد گاز بود. این در حالی بود که آن زمان بنزین 1 دلار بود اما الان همه چیز پییچده شده است.

وی افزود: احتمالا آقای احمدی نژاد بر اساس دلار 3 هزار تومان صحبت می کنند که البته این اصلا امکان ندارد و کشش جامعه ما بر این اساس نیست که بتوان بنزین را به قیمت 3 هزار یا 5 هزار تومان به مردم فروخت. نه مردم کشش چنین قیمتی را دارند و نه مجلس چنین اجازه ای به دولت می دهد.

نماینده زرند در مجلس خاطر نشان کرد: اوضاع اقتصادی مطلوب نیست ، کارخانجات عمدتا زیر 50 درصد ظرفیت کارمی کنند و 36 درصد ظرفیت اشتغال دارند و عمدتا کارخانجات تعدیل نیرو داشته اند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس خاطر نشان کرد: با این وضعیت بیکاری و تورم موجود در کشور بعید می دانم دولت بتواند بنزین را بر اساس دلار 3 هزار تومان نرخ بندی کند و قیمت ها جهشی بالا برود. در زمان کنونی حقوق پرسنل دولت عقب افتاده همچنین3-2ماه است که حقوق بازنشستگان صنعت فولاد پرداخت نشده است.

وی افزود: کارمندان برخی دستگاهها با ما تماس می گیرند و درباره حقوق پرداخت نشده شان صحبت می کنند. پروژه های عمرانی وضعیت خوبی ندارند و دولت هنوز نتوانسته پس از گذشت 9ماه تخصیص بودجه در پروژه های عمرانی را به 20 درصد برساند.

امیری ادامه داد: وقتی پروژه ها فعال نباشند کارگران بیکار می شوند و خانواده هایشان دچار مشکل می شوند و درآمدی ندارند، بنابراین هدفمندی به این صورت در وضعیت اقتصادی و تورم و مشکلات موجود اثر گذاشته است، تا زمانی هم که منبع جدیدی برای هدفمندی وجود نداشته باشد دولت نمی تواند یارانه ها را 5 برابر کند. ما مشکلی با دادن پول زیاد به مردم نداریم اما درصورتی که منبعی برای آن وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این سئوال که اگر وضعیت چنین است که شما می گویید پس چرا رئیس جمهور در اظهارات خود از رضایت کامل مردم از اجرای هدفمندی یارانه ها صحبت کرد، گفت: تا آنجا که بنده مطلع هستم عمدتا مردم از وضعیت تورم و بیکاری گلایه های زیادی دارند که به همین اجرای نادرست هدفمندی یارانه ها مربوط می شود از کارشناسان اقتصادی گرفته تا مردم و نمایندگان آنها از وضعیت موجود گلایه مند هستند، بعید می دانم جز شخص رئیس جمهور و چند نفر از اعضای هیات دولت کسی در کشور پیدا شود که بگوید امروز وضعیت اقتصادی کشور خوب است.
۵ دی ۱۳۹۱ ۱۴:۳۸
تعداد بازدید : ۱,۵۵۹