رویترز: ذخیره سازی نفت ایران در نفتکش ها افزایش یافته است

خبرگزاری رویترز می گوید ایرن در انتظار ورود به بازارهای جهانی نفت است و بنابراین ذخیره سازی نفت را در نفتکش ها افزایش داده است.

به گزارش پایگاه اوپکس به نقل از انرژی امروز این خبرگزاری بر اساس اطلاعات چهار منبع آگاه می گوید اگر ایران با آمریکا به توافق برسد می تواند خیلی زود میلیون ها بشکه نفت را صادر کند.

بعد از اعلام ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، مذاکرات ایران و آمریکا با وقفه مواجه شده است. دو دیپلمات به رویترز گفته اند احتمالا یک وقفه 10 روزه در این مذاکرات به وجود آید.

ایران برنامه ریزی کرده است تا بعد از به نتیجه رسیدن مذاکرات میزان تولید نفت خود را به 3.8 میلیون بشکه در روز برساند.

ایمان ناصری، مدیر بخش خاورمیانه در موسسه مشاور FGE می گوید: ایران از 60 میلیون بشکه نفت ذخیره شده خود استفاده خواهد کرد. از این میزان 30 تا 35 میلیون بشکه در دو سال گذشته ذخیره شده است.

گلدمن ساکس می گوید ورود یک میلیون بشکه نفت ایران به بازار می تواند بر قیمت نفت به شدت تاثیر گذارد.

فلورین تالر، مدیر اجرایی مرکز مشاوره OILX هم معتقد است که از آنجایی که بهبود وضعیت اقتصادی به افزایش تقاضا در اروپا و ایالات متحده منجر شده است، بازگشت نفت ایران از دیدگاه کلان نمی تواند تاثیر عمده ای در تلاش اوپک برای افزایش تولید نفت داشته باشد.

آماده سازی برای افزایش صادرات

ایران میزان ذخیره سازی نفت خود را در نفتکش های روی آب افزایش داده است. این اطالاعات را موسسه کلپر منتشر کرده است.

این میزان ذخیره سازی در نفتکش ها دلالیل روشنی است برای آماده شدن ایران برای بازگشت به بازارهای نفت.

رویترز می گوید برخی از این نفتکش ها در آسیا هستند، آسیا مشتری سنتی ایران است.

یکی از تحلیلگران کپلر می گوید که این موسسه تخمین می زند ایران حدود 78 میلیون بشکه نفت و میعانات را بر روی آب ذخیره سازی کرده است. سال گذشته میزان ذخیره سازی نفت ایران 41 میلیون بشکه بود. این نفتکش ها اغلب در نزدیکی بازارهای شرق آسیا منتظر نگه داشته شده‌اند.

دو منبع آگاه هم به رویترز گفته اند که نفتکش هایی با 8 میلیون بشکه نفت در آبهای سواحل سنگاپور آماده ورود به بازارهای جهانی هستند.

بر اساس اطلاعات مراکز مشاوره FGE، HIS Markit و OilX میزان ذخیره سازی شناور نفت ایران بین 50 تا 60 میلیون بشکه متغییر است.

HIS Markit و OilX می گویند بیشتر ذخیره سازی های ایران میعانات هستند که برای بازارهای پتروزشیمی چین، کره جنوبی و امارات آماده شده اند.

اما FGE می گوید ایران حدود 120 میلیون بشکه نفت خام و میعانات ذخیره کرده است. حدود یک سوم از این ذخیره سازی ها در تاسیسات ذخیره در چین است.

دو منبع غربی هم به رویترز گفته اند حدود 20 تا 30 میلیون بشکه نفت ایران در چین ذخیره شده است.

سارا وخشوری، رییس مرکز بین المللی انرژی SVB می گوید: ما انتظار داریم که در عرض سه ماه بعد از برداشته شدن تحریم ها  بین 500 تا 700 هزار بشکه نفت به تولید نفت ایران اضافه شود. و بین شش تا 12 ماه هم حدود یک تا 1.2 میلیون بشکه بر تولید نفت ایران اضافه شود.

 

۳۱ خرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۴۷
تعداد بازدید : ۳۳۸