ترکمن‌ها شرط تهاتر گذاشتند

ترکمن‌ها شرط تهاتر گذاشتند
یک مقام آگاه از شرط تهاتر ترکمنستان برای ادامه فروش گاز به ایران خبر داد و گفت: قرار شد در ازای واردات روزانه 40 میلیون متر مکعب گاز، ایران لوله گاز، ترانسفورماتور و خودرو به ترکمنستان بدهد.
این مقام آگاه در وزارت نفت در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، از رضایت ترکمنستان برای ادامه صادرات گاز به ایران خبر داد و گفت: پس از سفر وزیر نفت به ترکمنستان، به تازگی آنها با تهاتر برخی کالاها به ادامه فروش گاز به ایران موافقت کرده‌اند.
وی افزود: به دلیل اینکه هنوز حلقه خطوط لوله شمال و شمال شرق کشور تکمیل نشده، ایران به گاز ترکمنستان نیاز دارد تا در شمال کشور مشکل قطعی گاز در فصل سرما پیش نیاید. به همین دلیل باید روزانه 40 میلیون مترمکعب از ترکمنستان گاز وارد کشور شود که ترکمن‌ها با این رقم موافقت کرده و چند روزی است که این مقدار گاز به کشور وارد می‌شود.

این مقام آگاه ادامه داد: ترکمن‌ها از ما به ازای گازی که وارد می‌کنیم، لوله گاز، ترانسفورماتور و خودرو به ویژه اتوبوس خواسته‌اند و در صورتی که خواسته‌های آنها تامین نشود، احتمال قطع گاز شمال شرق کشور وجود دارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر قرارداد تهاتر 50 میلیون دلاری ترانسفورماتور بین ایران و ترکمنستان امضا شده است.

به گزارش تسنیم، واردات گاز ایران از ترکمنستان از سال 1376 شمسی آغاز شد و به تدریج تا سال 1379 به 3.3 میلیارد متر مکعب و در سال‌های اخیر به بیش از 6 میلیارد مترمکعب افزایش یافت. پیشبینی می‏‌شود که حجم صادرات گاز ترکمنستان به ایران در سال جاری میلادی بالغ بر 12 میلیارد میلیارد متر مکعب برسد و دولت‏های 2 کشور پیش تر توافق کردند که میزان سالانه خرید و فروش گاز را به 20 میلیارد متر مکعب برسانند.
۹ دی ۱۳۹۱ ۰۰:۱۹
تعداد بازدید : ۱,۳۹۹