افزایش قیمت نفت با توقف مذاکرات اتمی ایران

افزایش قیمت نفت با توقف مذاکرات اتمی ایران
روز دوشنبه قیمت نفت به دلیل آغاز فصل رانندگی در تابستان در ایالات متحده و نیز توقف مذاکرات هسته ای ایران با قدرت های جهانی افزایش یافت.

به گزارش اوپکس به نقل از انرژی امروز از رویترز، توقف مذاکرات هسته ای ایران با قدرتهای جهانی میتواند نشانه ای باشد از تاخیر در بازگشت نفت این کشور به جمع صادرکنندگان عمده اوپک.

بر اساس همین گزارش قیمت نفت خام برنت برای تحویل در ماه آگوست با 23 سنت یا 0.3 درصد افزایش به 73.74 دلار در هر بشکه رسید.

وست تگزاس اینترمدیت هم برای تحویل در ماه جولای شاهد افزایش 30 سنتی یا 0.4 دلار بود و به 71.94 دلار در هر بشکه رسیده است.

چهار هفته ای هست که چشم انداز تقاضا با افزایش سرعت واکسیناسیون در دنیا و شروع فصل رانندگی بهبود یافته و از این رو قیمت نفت هم رو به افزایش نهاده است.

تحلیل مرکز ANZ می گوید: بهبود تقاضا در نیمکره شمالی در تابستان آن قدر قوی هست که بازار نگران کاهش شدید ذخایر نفت است.

مذاکرات هسته ای بین ایران و قدرتهای جهانی هم از روز یکشنبه با توقف روبه رو بوده است. دلیل این توقف ریاست جمهوری ابراهیم رییسی است. دو دیپلمات به رویترز گفته اند که این توقف 10 روزی طول خواهد کشید.

تحلیل گران ANZ، بانک کمون‌ولت استرالیا و ING می گویند این توقف احتمالا به دلیل تاکیدی است که مذاکره کنندگان ایرانی برای برداشته شدن تحریم های شخص ابراهیم رییسی دارند.

اما کارشناسان CBA معتقد هستند که پیروزی رییسی هیچ تاثیری بر ادامه مذاکرات هسته ای ایران نخواهد داشت چون به نتیجه رسیدن این مذاکرات برای ایران بسیار ضروری است.

با توافق ایران با کشورهای غربی و برداشته شدن تحریم های نفتی، ایران می تواند روزانه یک میلیون بشکه نفر به میزان صادرات خود اضافه کند. این میزان نفت برابر با یک درصد از کل عرضه نفت دنیاست. این اتفاق می تواند در عرض شش ماه رخ دهد.

یک دلیل دیگر برای افزایش قیمت نفت کاهش محدودیت های کرونایی در ایالات متحده و افزایش تقاضا برای مصرف بنزین در این کشور بوده است.

اوپکی ها هم معتقد هستند میزان صادرات نفت ایالات متحده علی رغم افزایش قیمت نفت در سال 2021 محدود خواهد ماند. از این رو این سازمان قدرت بیشتری برای اداره بازار نفت در کوتاه مدت و تا قبل از افزایش تولید نفت شیل در 2022 خواهد داشت.

۳۱ خرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۴۹
تعداد بازدید : ۳۸۱