پتروشیمی هنوز ارز خود را به مرکز مبادلات نیاورده است

پتروشیمی هنوز ارز خود را به مرکز مبادلات نیاورده است
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با بیان اینکه منابع مالی این مرکزباید 14.5 درصد از بخش نفت،20 درصد از منابع قابل تبدیل صندوق توسعه ملی و بخشی از درآمدهای پتروشیمی تامین شود،گفت:تاکنون شرکت پتروشیمی ارزی را به مرکز مبادلات نیاورده است.

به گزارش ایرنا، ˈصمد کریمیˈ روز دوشنبه در نشست خبری شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در محل اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن ایران ، در واکنش به اظهارات برخی مسئولان و واردکنندگان دارو مبنی براینکه ارزی برای واردات دارو پرداخت نشده است،گفت: اسامی شرکت ها و میزان ارز تخصیص داده شده نزد بانک مرکزی موجود است.

وی گفت: عملکرد بانک مرکزی نشان می دهد که تاکنون 100 میلیون دلار بیشتر از سال 1390 برای واردات دارو پرداخت شده است .

به گفته ی وی، عملکرد واردات دارو و اقلام دارویی در سال 1390 ، 2.4 میلیارد دلار بوده و از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه 1.6 میلیارد دلار ارز مرجع برای واردات دارو اختصاص یافته است .

وی همچنین گفت که از تاریخ 15 آبان تا سی ام آذرماه امسال 618 میلیون دلار ارز مرجع برای واردات دارو به شرکت های دارویی پرداخت شده است.

کریمی با اشاره به راه اندازی مرکز مبادلات ارزی از سوم مهرماه امسال گفت: ایجاد چنین مرکزی در نتیجه تعامل بانک مرکزی و وزارت صنعت ، معدن و تجارت بوده و هدف اصلی آن حرکت به سمت نرخ ارز شناور و تخصیص ارز برای واردات کالاهای مورد نیاز است.

**25 هزار ریال متوسط نرخ دلار در مرکز مبادلات

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی میانگین نرخ دلار در این مرکز را طی سه ماه اخیر 25 هزار ریال عنوان کرد و گفت: براین اساس انحراف معیار 61 تومان و ضریب تغییرات 2.44 درصد بوده است.

به گفته وی بالاترین نرخ دلار در این مرکز 26 هزار و 720 ریال و کمترین نرخ آن 23 هزار و 622 ریال بوده است.

کریمی این توضیح را نیز داد که تعداد ثبت سفارش ها تا پایان روز یکشنبه، 3 دی 91 ، توسط بانک مرکزی 11 هزار و 300 فقره بوده است .

**31 هزار ریال میانگین نرخ ارز در صرافی های مجاز

وی در ادامه میانگین نرخ دلار در صرافی های مجاز را در سه ماه گذشته 31 هزار و 133 ریال اعلام کرد و گفت: انحراف معیار این نرخ 3 هزار و 98 ریال و ضریب تغییرات آن نیز حدود 10 درصد یعنی 9.95 درصد بوده است .

به گفته ی سخنگوی مرکز مبادلات ارزی، وضعیت نوسانات نرخ ارز نشان می دهد که نوسانات مرکز مبادله ای یک سوم شبکه صرافی ها بوده است .

وی عنوان کرد : حرکت سینوسی نرخ ارز بیانگر دامنه محدودی است که در شبکه اتفاق افتاده و بررسی ها نشان می دهد همگرایی بین صرافی و مرکز مبادله وجود دارد .

** گروه پنج اولویت های وارداتی بیشترین پرداخت ارز

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی گفت که بیشترین ارز پرداختی مرکز مبادله به گروه های کالایی 5 (تجهیزات تولید ) به میزان 37درصد و کمترین آن به گروه 2 (کالاهای اساسی ) بوده است .

وی با بیان اینکه مرکز مبادلات ارزی روزانه به طور متوسط 155 فقره ثبت سفارش داشته است، تصریح کرد: بالاترین رقم تامین ارز روزانه 211 میلیون دلار و بالاترین رقم ثبت سفارش 341 فقره بوده است.

** نرخ رشد 11 درصدی متوسط ثبت سفارش ها

کریمی می گوید که متوسط نرخ رشد ثبت سفارش ها 11 درصد و در پایان آذرماه نسبت به ابتدای مهرماه امسال به طور متوسط 10 درصد بوده است.

وی با یبان اینکه تامین ارز گروه های 19 گانه خدمات ، ارز مسافری ، بیماران و دانشجویان بخش دیگری از فعالیت های مرکز مبادلات ارزی را در برمی گیرد ، عنوان کرد : بانک مرکزی آذرماه امسال به بانک تجارت به عنوان بانک عامل 8 میلیون دلار برای تامین ارز مورد نیاز دانشجویان بورسیه پرداخت کرده است .

این مقام مسئول در بانک مرکزی با تصریح اینکه در مورد تامین نیاز ارز دانشجویان غیر بورسیه همچون بورسیه نیز مشکلی وجود ندارد ، افزود: تاکنون افزون بر 116 میلیون دلار ارز برای تامین نیازهای ارزی دانشجویان غیربورسیه درمقاطع کارشناسی ارشد به بالا تخصیص یافته است.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی مدت زمان تامین ارز دانشجویان بورسیه را کمتر از یک هفته و غیر بورسیه را کمتر از 15 روز اعلام کرد .

** منتظر تامین ارز اولویت 8 از سوی بانک مرکزی هستیم

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی همچنین با بیان اینکه وزارت صنعت ، معدن و تجارت 2 هفته پیش ترکیب جدید گروه های وارداتی را با توجه به تغییرات ایجاد شده در سیاست های تجاری اعلام کرده است ، گفت : گروه هشت نیز دراین فهرست قرار دارد .

وی گفت : در باره تخصیص ارز مبادله ای گروه هشت واردات منتظریم تا بانک مرکزی ارز مورد نیاز این بخش را تامین کند و پس از آن در مرکز مبادلات ارایه می شود .

کریمی تصریح کرد : ارزش مبادلات اولویت 8 بالا است و باید درخصوص پرداخت ارز آن برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

۹ دی ۱۳۹۱ ۰۰:۲۰
تعداد بازدید : ۱,۴۴۵