دلایل گرانی 80 درصدی خوراک پالایشگاه‌های روغن‌سازی/ جزئیات بخشنامه بانک مرکزی

دلایل گرانی 80 درصدی خوراک پالایشگاه‌های روغن‌سازی/ جزئیات بخشنامه بانک مرکزی
معاون وزیر نفت با اشاره به افزایش بیش از 80 درصدی قیمت خوراک پالایشگاه‌های روغن‌سازی از ابتدای دی ماه، گفت: این افزایش قیمت براساس بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر محاسبه قیمت خوراک این واحدها با دلار مبادلاتی به جای ارز مرجع انجام شده است.
علیرضا ضیغمی در گفتگو با مهر درباره افزایش بیش از 80 درصدی قیمت خوراک صنایع روغن و قیرسازی، گفت: این افزایش قیمت براساس بخشنامه بانک مرکزی انجام شده است.
معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مرجع قیمت‌گذاری هیچ یک از فرآورده های نفتی همچون خوراک صنایع روغن سازی نیست، تصریح کرد: براساس بخشنامه بانک مرکزی، مقرر شده است که خوراک نفتی این واحدها به جای دلار مرجع 1226 تومانی با قیمت دلار مرکز مبادله ای (2460 تومان) محاسبه شود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه قرار بود افزایش قیمت خوراک از ابتدای مهر ماه سالجاری اعمال شود، اظهار داشت: با این وجود، شرکت پالایش و پخش نفتی این افزایش قیمت را به اول دی ماه سالجاری موکول کرد.
این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت در پاسخ به سئوال مهر که افزایش قیمت خوراک واحدهای روغن سازی منجر به افزایش چند برابری قیمت انواع روغن خودروها خواهد شد ؟ توضیح داد: مذاکراتی با بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های ذیصلاح درباره افزایش قیمت‌ها انجام شده اما در نهایت شرکت ملی پالایش و پخش نفتی تابع تصمیمات دولت است.
به گزارش مهر، یک مقام مسئول در سازمان حمایت در نامه‌ای به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران خواستار ارائه مستندات قانونی این شرکت درباره افزایش قیمت خوراک پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران شد.
در نامه وحید منایی معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات زیربنایی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به مکاتبه انجمن کارفرمایان پالایشگاه‌های روغن سازی درباره افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی برای مصارف داخلی در دی ماه سالجاری جهت عرضه در بورس کالا توسط آن شرکت اشاره شده است.
شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در هفته جاری در تصمیمی ناگهانی، قیمت خوراک تحویلی به پالایشگاه‌های روغن سازی کشور را 80 درصد افزایش داده است.
براساس این تصمیم، قیمت خوراک تحویلی به پالایشگاه‌های روغن سازی کشور از کیلویی 900 به 1700 تومان رسیده است. این تصمیم، نگرانی پالایشگاه‌های روغن سازی کشور را در پی داشته است.
با افزایش 80 درصدی قیمت خوراک تولیدی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، احتمال افزایش قیمت محصولات تولیدی پالایشگاه‌های روغن سازی کشور نیز قوت گرفته است.
۹ دی ۱۳۹۱ ۰۰:۲۴
تعداد بازدید : ۱,۴۳۲