تانکرهای حامل گازوئیل «آزاد» در راه مرزهای غربی/ عرضه با قیمت فوب

تانکرهای حامل گازوئیل «آزاد» در راه مرزهای غربی/ عرضه با قیمت فوب
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای کاهش قاچاق سوخت، چند تانکر گازوئیل را برای عرضه با نرخ فوب خلیج فارس به مرزهای غربی کشور ارسال کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در جدیدترین اقدام خود برای جلوگیری از قاچاق گازوئیل از مرزهای غربی کشور روزگذشته چند تانکر گازوئیل را برای عرضه به مرزنشینان با نرخ فوب خلیج فارس روانه مرز قصرشیرین کرد.

این گزارش حاکی است این اقدام شرکت ملی پالایش و پخش قرار است در روزهای آتی نیز ادامه یابد و حتی ممکن است به مرزهای شرقی و جنوبی نیز کشیده شود.

براساس این گزارش در ماه های اخیر به دلیل افزایش نرخ ارز و همچنین عدم اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها شاهد افزایش قاچاق سوخت ار مرزهای کشور هستیم.

مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز و وزارت نفت در این باره بارها اعلام کرده اند که پس از افزایش نرخ ارز شاهد رشد قاچاق گازوئیل در کشور هستیم،در حالی که قیمت گازوئیل در ایران 150 تا 300 تومان است قیمت نفت‌گاز در اواسط سال 1390 در کشورهای همسایه یعنی ترکیه ببش 2000 تومان، افغانستان و پاکستان حدود 1500 تا 1600 تومان، کشورهای حاشیه خلیج فارس: حدود 800 تا 900 تومان بوده است.

بر اساس این گزارش پس افزایش نرخ ارز قیمت هر لیتر گازوئیل در آن سوی مرزها به 5 تا 7 هزار تومان رسیده است، در صورتی که قیمت هر لیتر گازویئل در داخل کشور بسیار کمتر از این رقم ها است.

بر اساس اظهارات مرتضوی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دی ماه سال گذشته، پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در مرزهای شمال غرب، شرق و سواحل جنوبی کشور لااقل روزانه 10میلیون لیتر گازوئیل قاچاق از کشور خارج می‌شده است که هم اکنون نیز با اجرای گام اول این قانون ولی به دلیل رشد ناگهانی نرخ ارز دوباره شاهد این حجم قاچاق سوخت از کشور هستیم.

بررسی‌های یک نهاد نظارتی نشان می‌دهد تنها در بخشی از مرز‌های جنوب شرقی کشور روزانه 6 میلیون لیتر سوخت به خارج از کشور قاچاق ‌شده است که بر اساس بررسی‌های این نهاد ارزش این تجارت کثیف تنها در همان بخش از مرزهای شرقی روزانه لااقل به 3 میلیارد تومان بالغ می‌شده است و ارزش این میزان قاچاق در طول سال به بیش از هزار میلیارد تومان می‌شود.

این گزارش اضافه می کند به نظر می رسد با اقدامات جدیدی که شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی و همچنین افزایش نظارت نهاد های امنیتی شاهد کاهش قاچاق سوخت از مرزهای کشور باشیم.

۹ دی ۱۳۹۱ ۰۰:۳۳
تعداد بازدید : ۱,۴۳۴