میزبانی پژوهشگاه نفت از کمیسیون انرژی مجلس

میزبانی پژوهشگاه نفت از کمیسیون انرژی مجلس
جمعی از نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با مدیران پژوهشگاه صنعت نفت دیدار و گفت‌وگو کردند.
به گزارش نبض نفت به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، جعفر توفیقی، رئیس این پژوهشگاه در این دیدار ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر، حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در پژوهشگاه صنعت نفت ارزشمند دانست و گفت: این موضوع را که نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون انرژی در دوره جدید مسئولیت‌های این کمیسیون، توجه ویژه‌ای به مراکز پژوهشی و پژوهشگاه‌ها دارند باید به فال نیک گرفت و این موضوع حکایت از آن دارد که راه‌حل مشکلات و توسعه پایدار کشور از مسیر علم، دانش و فناوری می‌گذرد.
وی با تأکید بر اینکه بزرگ‌ترین مزیت رقابتی کشورها، زیرساخت‌های علمی، فناوری و نیروهای خلاق هستند، افزود: اطمینان دارم که کمیسیون انرژی مجلس می‌تواند نقشی بی‌بدیل و بسیار سازنده‌ در حمایت از مراکز پژوهشی نظیر پژوهشگاه صنعت با هدف تحقق اهداف کشور، اجرای سیاست‌های کلان و دانش‌بنیان کردن صنعت نفت ایفا کند.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در همین زمینه تصریح کرد: با تلاش‌های انجام‌شده، به‌خوبی توانسته‌ایم جایگاه پژوهشگاه صنعت نفت را در زنجیره علم، فناوری، نوآوری و بازار مشخص کنیم تا دیگر فعالیت‌های دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های بنیادی را تکرار نکنیم.

توفیقی با بیان اینکه پژوهشگاه یک سازمان وابسته به صنعت است، افزود: این مجموعه یک پژوهشگاه مأمورایت‌گرا است که توجه ویژه‌ای به توسعه فناوری دارد و از سوی دیگر می‌توان این مجموعه را مرکزی برای تحقیق و توسعه برشمرد که برونداد اصلی آن فناوری‌هایی است که باید به اثبات برسد و سرانجام در صنعت بهره‌برداری شود.

وی با تأکید بر اینکه پژوهشگاه در زنجیره علم تا بازار که جزو سیاست‌های مهم نظام است در حلقه‌های انتهایی قرار دارد، اظهار کرد: هم‌اکنون، این سازمان در یک شبکه همکاری قرار گرفته است و همواره با دانشگاه‌ها در تعامل بوده و دانش بنیادی را از آنها کسب و به تکنولوژی تبدیل می‌کند و سرانجام با همکاری بخش خصوصی، فناوری‌های به‌دست‌آمده را روانه بازار می‌کند.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت همچنین بر مدل بودجه پژوهشگاه و اصلاح این مدل نیز تأکید کرد و گفت: همه هزینه‌های نوسازی، نگهداشت و حقوق و دستمزد کارمندان قراردادی و پیمانکاری این مجموعه از محل درآمد اختصاصی این سازمان پرداخت می‌شود و این موضوع سبب شده است که نتوانیم از درآمدهای حاصله، برای توسعه زیرساخت‌های پژوهشی سازمان که یک مزیت رقابتی به‌شمار می‌رود استفاده بهینه کنیم.

توفیقی در ادامه راه‌اندازی مرکز نوآوری در پژوهشگاه صنعت نفت را یکی از اهداف و سیاست‌های کشور برشمرد و اظهار کرد: با گشایش این مرکز به‌دنبال آن هستیم که انرژی و استعدادهای جدید را به پژوهشگاه تزریق کنیم و شعاع عملیاتی و خدمات‌رسانی خود را گسترش بخشیم.

وی در همین زمینه تصریح کرد: هم‌اکنون چهار شتاب‌دهنده با پژوهشگاه همکاری می‌کنند و در کنار پژوهشگران این سازمان تصمیم‌ داریم از استعداد افراد جوان‌ نیز استفاده کنیم و به صنعت عظیم نفت نیز کمک کنیم.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت به طرح ملی میزبانی از دانشجویان نیز اشاره کرد و گفت: این طرح از اواخر سال ۹۹ در پژوهشگاه صنعت نفت آغاز شده است و تاکنون ۸۰ دانشجو در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد، پروژه‌های پژوهشی خود را با استفاده از امکانات پژوهشگاه انجام می‌دهند.

توفیقی افزود: یکی از اهداف پژوهشگاه، تزریق افکار جدید و باز کردن درهای این سازمان روی صدها پژوهشگر و دانشجو است، زیرا این افراد را باید به‌عنوان موتور محرک کشور دانست. به عبارتی، پژوهشگاه در تلاش است که به کانونی برای ورود تمامی استعدادها و ایده‌های جدید برای حل معضلات صنعت تبدیل شود.

وی تصریح کرد: امیدوارم مجلس شورای اسلامی در این مسیر پژوهشگاه صنعت را یاری کند و من این اطمینان را می‌دهم که در نبود شرکت‌های خارجی، پژوهشگاه توانایی و ظرفیت کافی برای حل معضلات صنعت دارد.

پس از پایان این نشست، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از برخی پایلوت‌های پژوهشگاه صنعت نفت بازدید کردند.

جایگاه پژوهشگاه صنعت نفت در خاورمیانه نمونه است

حسین حسین‌زاده، دبیر اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این دیدار گفت: با توجه به تخصصی که در حوزه نفت دارم، چند بار از مجموعه بزرگ پژوهشگاه بازدید داشته‌ام، اما با تلاش پژوهشگران این مجموعه، در چند سال اخیر شاهد رشد بسیار گسترده‌ای در این مجموعه بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: به‌کارگیری نانوسیالات با هدف ازدیاد برداشت از میدان‌ها، همچنین استفاده از نانولوله‌های کربنی برای جلوگیری از بخارات بنزین بعضی از دستاوردهای پژوهشگران پژوهشگاه بود که مورد بازدید قرار گرفت و از جایگاه و تلاش محققان این مجموعه حکایت دارد.

دبیر اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به تکمیل زنجیره ارزش از سوی پژوهشگاه اشاره کرد و افزود: نوع نگاه ما به پژوهشگاه باید به‌گونه‌ای باشد تا زنجیره علم تا بازار را تکمیل کند و سرانجام بتواند فناوری‌های خود را به مرحله تجاری‌سازی و انبوه‌سازی برساند تا اینکه در صنعت نفت، گاز و انرژی از اثرگذاری بیشتری برخوردار باشد.

حسین‌زاده بهینه‌سازی مصرف را از مهم‌ترین فعالیت‌های حوزه نفت و انرژی دانست و گفت: در حوزه نفت، گاز و پالایشگاه‌ها باید انرژی‌های تجدیدپذیر را جایگزین سوخت‌های فسیلی کنیم و در واقع به سمت بهینه‌سازی و مصرف کمتر انرژی گام برداریم که خوشبختانه پژوهشگاه صنعت نفت در این زمینه گام‌های مثبتی برداشته است.

وی افزود: کمیسیون انرژی مجلس نیز در حوزه حاکمیتی، منابع مالی و نیروی انسانی به‌طور حتم به پژوهشگاه صنعت نفت کمک خواهد کرد تا بتواند فعالیت‌های خود را با سرعت بیشتری پیش ببرد، زیرا اقدام‌هایی که در پژوهشگاه انجام می‌شود اهمیت بالایی دارد.

دبیر اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به جایگاه این مرکز تحقیقاتی نیز اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه صنعت نفت در خاورمیانه جایگاهی نمونه‌ دارد و این سازمان توانسته‌ است بسیاری از دانش‌های فنی را تولید کند و کشور را در زمینه‌های مختلف به خودکفایی برساند.
۹ تیر ۱۴۰۰ ۱۰:۴۰
تعداد بازدید : ۳۱۳