تقاضای جهانی برای گاز طبیعی در‌ سال ۲۰۴۰ به اوج می رسد

تقاضای جهانی برای گاز طبیعی در‌ سال ۲۰۴۰ به اوج می رسد
بزرگترین تولید کننده گاز طبیعی مایع در جهان انتظار دارد مصرف گاز تا ۲۰۴۰ سالانه ۱.۵ درصد افزایش یابد در حالی که آژانس بین المللی انرژی اوج تقاضا برای گاز را در ۲۰۲۵ تخمین زده است.
شرکت بزرگ گاز طبیعی قطر پترولیوم پیش‌بینی می‌کند تقاضای جهانی برای این سوخت تا دو دهه دیگر رو به افزایش باشد. این پیش‌بینی نسبت به آنچه آژانس بین المللی انرژی تخمین زده خوشبینانه‌تر است.
قطر پترولیوم انتظار دارد مصرف گاز به خاطر رشد اقتصادی و کنار گذاشتن سوخت‌های آلاینده‌تر مثل زغال سنگ، سالانه 1.5 درصد افزایش یابد. این شرکت اوج تقاضا برای گاز طبیعی را در 2040 پیش‌بینی می‌کند یعنی 15 سال بعد از پیش‌بینی آژانس بین المللی انرژی.
 بزرگترین تولید کننده گاز طبیعی مایع در جهان 10 میلیارد دلار برای ساخت پروژه‌های توسعه‌ای با تکیه بر این آینده خوش‌بینانه هزینه می‌کند. گاز یک سوخت جایگزین اصلی در حرکت به سمت انرژی‌های پاک است. ولی برخی دولت‌ها با تسریع تلاش‌های خود برای کند کردن روند تغییرات جوی، آن را هم کنار گذاشته‌اند.

 آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد تقاضا برای گاز در اواسط دهه 2020 به اوج خود برسد. این آژانس در گزارش خود در مورد تولید صفر کربن تا 2050 اعلام کرد استفاده از گاز طبیعی در اواسط قرن حاضر 55 درصد کمتر از 2020 خواهد بود.
 پیش بینی قطر پترولیوم تضاد زیادی با آژانس بین‌المللی انرژی دارد و بسیار خوشبینانه تر است. این تولید کننده قطری انتظار دارد کاهش تولید گاز در برخی کشورها تقاضا برای واردات آن را افزایش دهد.  این شرکت رشد بازار گاز طبیعی مایع را تا 2040 سالانه 3.6 درصد تخمین می‌زند.

 قطر در حال افزایش قابل توجه تولید این سوخت مایع بوده و قیمت فروش آن را برای خارج کردن رقبا از بازار پایین آورده است. هزینه سرمایه‌ای قطر پترولیوم از 2021 تا 2025 حدود 60 میلیارد دلار خواهد بود.
۹ تیر ۱۴۰۰ ۱۱:۵۷
تعداد بازدید : ۱۵۷