اولین سمینار بازاریابی بین‌المللی و فروش نفت خام در اتاق تهران کلید خورد// آل‌اسحاق:در برابر ادعای مخالفان حضور بخش خصوصی بایستید

اولین سمینار بازاریابی بین‌المللی و فروش نفت خام در اتاق تهران کلید خورد// آل‌اسحاق:در برابر ادعای مخالفان حضور بخش خصوصی بایستید
اولین سمینار دو روزه بازاریابی بین‌المللی و فروش نفت خام و فرآورده های نفتی با همکاری اتاق تهران و اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در اتاق تهران با سخنان یحیی آل‌اسحاق و محمدعلی خطیب انجام شد.
در این سمینار که محتوای آموزشی دارد تعدادی از مدیران باسابقه نفتی از بخش دولتی و خصوصی به آموزش نیروی انسانی بخش خصوصی در مورد ورود به بازار بین‌المللی نفت و فرآورده ها خواهند پرداخت و در مورد نحوه انعقاد قراردادهای بین‌المللی و مفاد آن، بیمه، مشارکت و...نکاتی را مطرح خواهند کرد.
اما در ابتدای این نشست رئیس اتاق تهران با تاریخی برشمردن این فرصت از فعالان حوزه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی خواست تا به اهمیت برگزاری این دوره توجه کامل داشته باشند و از رسالت تاریخی که بر دوش آنان گذاشته شده مراقبت کنند. آل‌اسحاق با اشاره به این که مخالفان حضور بخش خصوصی در حوزه نفت کم نیستند از همه فعالان این حوزه خواست تا با دقت نظر کامل و به دست آوردن موفقیت های بزرگ توانایی های بخش خصوصی را اثبات کنند.
یحیی آل‌اسحاق که به عنوان اولین سخنران این سمینار پیش از ورود به دستور اصلی پشت تریبون قرار گرفته بود با اشاره به شرایط بسیار سختی که پیش از این برای حضور بخش خصوصی در این حوزه وجود داشت گفت: «خدا را باید شکر کنیم که اکنون پس از مذاکرات و گفت‌و‌گو‌ها و نوشتن‌ها و پرداختن‌ها اکنون به زمانی رسیده‌ایم که نیاز به حضور بخش خصوصی در حوزه نفت احساس شده است. من امیدوارم برگزاری این قبیل سمینارهای آموزشی تکرار شود و نتایج عملی به بار آورد.»

رئیس اتاق تهران خطاب به نمایندگان شرکت های بخش خصوصی از بار سنگینی که بر دوش آنان قرار گرفته سخن گفت و افزود: «شما دومین کشور جهان از لحاظ مجموعه منابع نفت و گاز هستید و حالا در یک مقطع زمانی حساس، تلاش ها نتیجه داده و بخش عمده ای از امروز و آتیه اقتصاد کشور به دست شما سپرده شده است. باید به رغم تحریم ها و محدودیت‌هایی که ایجاد شده بتوانید همه فرآیندهای لازم را انجام دهید و درآمد حاصل از آن را به کشور بازگردانید.» یحیی آل‌اسحاق ادامه داد: «ما ادعا می‌کنیم که اگر به ما میدان داده شود می‌توانیم همه این کارها را انجام دهیم. ما باید در برابر ادعای افرادی بایستیم که معتقدند صنعت نفت، حوزه حضور و فعالیت بخش خصوصی نیست. البته این افراد کم هم نیستند اما همین که امروز به اینجا رسیدیم نشانه تلاش‌های بسیار زیادی است که صورت گرفته تا این مسئولیت تاریخی به بخش خصوصی واگذار شود.»

آل‌اسحاق با تاکید بر این که محدودیت‌های ایجاد شده و شرایط فعلی، بخش خصوصی را در مضیقه قرار داده و فشار برای کار زیاد است، گفت: «با این همه معتقدم اگر شما تلاش کنید تا این جبهه باز شود و این خط شکنی انجام بگیرد، اقدام تاریخ بزرگی صورت گرفته و راه بخش خصوصی به این حوزه باز می شود. در نظر داشته باشید که این حوزه کاملا فن بنیان، دانش بنیان و تجربه بنیان است. پس ابتدا خود را به علم و دانش آن مجهز کنید.» رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به این که دشمنان کشور از هر ابزاری استفاده می کنند تا اجازه ندهند نفت ما به فروش برود، امید همه به بخش خصوصی است تا بتواند با توانایی های خود این مهم را در دست بگیرد و به انجام برساند. او در پایان از فعالان این حوزه خواست تا با تلاش مضاعف این مسئولیت تاریخی خود را با موفقیت انجام دهند چرا که اگر در این راه موفق نباشند دوباره فضا برای افرادی که موافق حضور بخش خصوصی نیستند باز خواهد شد.

حمایت از ورود بخش خصوصی به حوزه نفت

در ادامه این سمینار" محمدعلی خطیب" معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت نیز پشت تریبون ایستاد تا در سخنانی حمایت خود را از ورود بخش خصوصی به حوزه فروش نفت اعلام کند. او گفت: «حساسیت‌ها نسبت به بخش خصوصی کمتر است و باید اجازه دهیم بخش خصوصی وارد این فضا شود .» خطیب البته لازمه ورود به این بخش را شناخت عمیق از بازار دانست و گفت: «بخش خصوصی باید با دید بلندمدت وارد این حوزه شود و از مشکلات ابتدایی نهراسد.» او در ادامه گفت: «ما به موفقیت‌هایی در عملیات فروش نفت در شرایط تحریم دست یافته‌ایم و معتقد هستیم که انعطاف بخش خصوصی در این شرایط از دولت بیشتر است.» او به فعالان صنعت نفت پیشنهاد کرد با تشکیل کنسرسیوم، دست به کارهای بزرگی در این حوزه بزنند. او با اشاره به شکل‌گیری کمیته تهاتر گفت:« برخی از فعالان اقتصادی برای تهاتر کالا و نفت از این کمیته مجوز گرفته‌اند و پیش‌بینی می‌شود که موضوع تهاتر در آینده با جدیت بیشتری دنبال شود.»
۹ دی ۱۳۹۱ ۰۰:۳۵
تعداد بازدید : ۹۳۸