قاچاق سوخت با حفظ ارزش پول ملی کاهش می یابد

قاچاق سوخت با حفظ ارزش پول ملی کاهش می یابد
عضو کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به افزایش قیمت سوخت برای جلوگیری از قاچاق گفت: اگر بخواهیم قیمت سوخت را در حال حاضر بر اساس سوخت صادراتی و فوب خلیج فارس محاسبه کنیم در صورت عدم حفظ ارزش پول ملی قاچاق سوخت ادامه خواهد یافت.
روبرت بگلریان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت افزود:تجربیات ثابت کرده است که تمهیدات و روش هایی که به منظور جلوگیری از قاچاق از جمله امنیتی و انتظامی صورت می گیرد، در مقاطعی مناسب بوده است اما متاسفانه روش های قاچاقچیان جدیدتر و متنوع تر می شود بنابر این همیشه چنین شرایط وجود دارد.
نماینده مردم نماینده مردم ارامنه جنوب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما از طرفی تجربه افزایش قیمت حامل های انرژی در چند سال گذشته به ویژه بعد از هدفمندی یارانه ها نشان داده است که در کاهش قاچاق موثر بوده در نتیجه عامل قیمت می تواند در مدیریت قاچاق و از بین بردن انگیزه قاچاقچیان برای قاچاق موثر واقع شود.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم تک بعدی به موضوع قاچاق نگاه کنیم افزایش قیمت حامل های انرژی موثر است اما باید در شرایط فعلی به وضعیت اقتصادی، کاهش پول ملی کشور و مشکلاتی که مردم با آن مواجه هستند توجه داشت؛ اینکه قیمت بنزین را چند درصد باید افزایش داد و یا نرخ سوخت افزایش یابد یا خیر بحث دیگری است که باید بررسی شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه با توجه به مشکلات بودجه ای که وجود دارد و همچنین بحث هدفمندی یارانه ها شاید ناچار به افزایش نرخ سوخت برای جلوگیری از قاچاق باشیم گفت: اما با توجه به شرایط اقتصادی افزایش قیمت سوخت تا پایان امسال به صلاح نیست مگر اینکه شرایط اقتصادی کشور شفاف تر شود.
بگلریان اظهار داشت: درباره آزادسازی قیمت سوخت باید بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها عمل کنیم اما اگر بخواهیم قیمت سوخت را در حال حاضر بر اساس سوخت صادراتی و فوب خلیج فارس محاسبه کنیم در صورت عدم حفظ ارزش پول ملی چرخه قاچاق ادامه خواهد یافت.
وی در باره اینکه محاسبه بنزین به قیمت فوب خلیج فارس در زمان تصویب قانون هدفمندی یارانه ها بر اساس دلار ۱۰۰۰ تومان بود اما در حال حاضر نرخ ارز به بیش از ۲ برابر این میزان رسیده است گفت: به اعتقاد بنده اگر ارزش پول ملی به همین شکل پیش برود قطعا دوباره چرخه قاچاق ادامه خواهد یافت که در این راستا باید راهکار دیگری اتخاذ شود.
نماینده مردم ارامنه جنوب در مجلس خاطرنشان کرد: باید طی یک دوره زمانی تورم و نرخ ارز کنترل شود سپس قیمت ها آزادسازی شود./
۹ دی ۱۳۹۱ ۰۰:۴۰
تعداد بازدید : ۱,۵۱۹