دریافت مجوز سهمیه تنفس خوراک برای شبریز

دریافت مجوز سهمیه تنفس خوراک برای شبریز
مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز گفت: در حال حاضر شرکت پالایش نفت تبریز موفق به دریافت مجوز سهمیه تنفس خوراک شده است با این حال برای اجرای آن، نیاز دارد تا همکاری کلیه پالایشگاه ها را داشته باشد و به همین منظور با همه پالایشگاه ها و معاونت برنامه ریزی وزارت نفت در حال رایزنی است.
غلامرضا باقری در گفت و گو با خبرنگار بورس امروز، درباره محاسبه ذخیره کاهش ارزش موجودی ها توضیح داد: در مقطع زمانی بررسی صورت های مالی سال مالی ۱۳۹۸ در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ توسط حسابرس و بازرس قانونی، قیمت های نفت خام و ۵ فرآورده های اصلی در بازارهای جهانی به علت شیوع کرونا و کاهش جهانی تقاضا با کاهش حدود ۵۰ درصدی مواجه شد. حسابرس قانونی نیز با توجه به بهای موجودی نفت خام و فرآورده های نفتی، در جریان روند کاری خود، مبنای قیمت را بر اساس قیمت در فروردین ماه سال ۹۹ تعدیل کرد.

وی افزود: بر این اساس محاسبات لیست پیوست شماره یک ذخیره لازم در حساب های سال ۱۳۹۸ مدنظر قرار گرفت و با توجه به افزایش قیمت های جهانی نفت خام و فرآورده های نفتی در شش ماهه دوم سال ۱۳۹۹ عیناً برگشت خورد.

بر اساس این گزارش، DPS شرکت پالایش نفت تبریز در گزارش خود، ۷۶۲ میلیارد ریال عنوان شده است، در حالی که در صورت های سود و زیان این شرکت، DPS حدود ۴۹۶ میلیارد ریال محاسبه شده است. جدول زیر از سوی این شرکت در خصوص نحوه محاسبه DPS در گزارش و صورت های سود و زیان ارائه شد:



به گفته باقری، قیمت گذاری محصولات اصلی و نفت خام سال گذشته بر اساس قیمت صادراتی کشور است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز در خصوص سوددهی “شبزیز” در سال جاری بیان کرد: در صورت های این شرکت پیش بینی شده است که در سال جاری، شرکت پالایش نفت تبریز بتواند ۲۲۲۴ ریال به ازای هر سهم سود محقق کند.

باقری درباره میزان تعدیل مثبت این شرکت در سال جاری گفت: برآورد میزان تعدیل مثبت مشروط به دریافت قیمت نفت خام و فرآورده های اصلی آن در سه ماهه چهارم سال از سوی وزارت نفت است که تاکنون این قیمت گذاری اعلام نشده است.

وی در خصوص سایر موارد در صورت های مالی این شرکت توضیح داد: «سایر موارد» در صورت های مالی این شرکت، به معنای سایر درآمدهای عملیاتی شرکت پالایش نفت تبریز است. در این گزارش ها منظور تعدیل قیمت نفت خام و فراورده های نفتی در اسفند ۹۸ است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز درباره تهاتر های این شرکت توضیح داد: همچنین در خصوص درآمد ناشی از احتساب سرک فراورده ها، ۵ فرآورده اصلی در مقابل دریافت نفت خام به شرکت های پالایشی تحویل داده می شود. از سوی دیگر این ۵ فرآورده اصلی به صورت نیابتی توسط شرکت ملی پخش، بر اساس سیاست های ابلاغ شده وزارت نفت در داخل کشور مصرف شده یا به کشورهای دیگر صادر می شود.

باقری در این خصوص ادامه داد: با توجه به ماهیت فرآورده ها مقادیر تحویلی به شرکت ملی پخش و توزیع آن در جایگاه های عرضه سوخت حسب مورد با اختلافات مقداری روبرو شده و باعث سرک یا کسری می گردد که سهم هر یک از پالایشگاه ها شناسایی و بر مبنای قیمت اسفند ماه ۱۳۹۹ شناسایی شده است.

وی پیشنهاد کرد: یکی از چالش های موجود در این قوانین، اعمال قانون بعد از بهره برداری است. به عقیده بنده بهتر است که قانون از زمان آغاز پروژه اجرا شود تا بتوان از محل منابع به دست آمده، پروژه های کلان و ملی اجرا کرد و به آن سرعت بخشید.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز با اشاره به مذاکرات پالایشگاه ها با وزارت نفت، تاکید کرد: در حال حاضر پالایشگاه ها در خصوص نحوه تأمین ارز، نرخ تسعیر و … با وزارت نفت در حال مذاکره هستند.

باقری در پایان در خصوص مجوز سهمیه تنفس خوراک این شرکت توضیح داد: در حال حاضر شرکت پالایش نفت تبریز موفق به دریافت مجوز سهمیه تنفس خوراک شده است با این حال برای اجرای آن، نیاز دارد تا همکاری کلیه پالایشگاه ها را داشته باشد و به همین منظور با همه پالایشگاه ها و معاونت برنامه ریزی وزارت نفت در حال رایزنی است .
۲۰ تیر ۱۴۰۰ ۱۲:۲۹
تعداد بازدید : ۱۷۶