نخستین بانک جامع مجازی اطلاعات پتروشیمی تاسیس شد

نخستین بانک جامع مجازی اطلاعات پتروشیمی تاسیس شد
با گذشت نزدیک به یکسال از رهنمودهای مقام معظم رهبری، نخستین بانک مجازی جامع صنعت پتروشیمی و صنایع تکمیلی ایران در راستای اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری تاسیس شده است که در این بانک مجازی لیست کاملی از وضعیت نظام پیمانکاری، تعداد پیمانکاران، وضعیت ساخت داخل و سازندگان و مشاوران مهندسی درج و ثبت می‌شود.
صنعت پتروشیمی ایران 50 ساله شده است و قرار است تا 2 سال آینده با راه اندازی حدود 70 طرح و پروژه جدید به بزرگترین تولیدکننده محوصلات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری منطقه خاورمیانه تبدیل شود.

بر این اساس پیش بینی می شود ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی از 56 میلیون تن فعلی به بیش از 100 میلیون تن افزایش یابد که در این صورت از برخی از رقبای منطقه یا همچون عربستان سعودی و قطر در صنعت پتروشیمی پیشی خواهد گرفت.

با این وجود فقدان تاسیس و راه اندازی یک بانک جامع مجازی برای ارائه آخرین اطلاعات سازندگان، پیمانکاران، مشاوران مهندسی، ظرفیت تولید و عرضه خوراک صنایع بالادستی، میان دستی و تکمیلی پتروشیمی برای توسعه این صنعت استراتژیک و کارآفرین کشور ضروری به نظر می رسید.

سال گذشته هم پس از دیدار رهبر معظم انقلاب باجمعی از پژوهشگران و مسئولان شرکت‌های دانش‌بنیان در پزةوشگاه صنعت نفت، ایشان به لزوم تشکیل و تاسیس یک بانک اطلاعاتی کامل در صنایع مختلف از جمله صنعت نفت، گاز و پتروشیمی تاکید فرمودند.

از این رو به همت دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی، نخستین بانک مجازی جامع صنعت پتروشیمی و صنایع تکمیلی ایران موسوم به ایزومر به نشانی الکترونیکی www.isomer.ir آغاز به کار کرده است.

در همین حال عبدالحسین بیات با اشاره به تاسیس و راه‌اندازی بانک جامع صنعت پتروشیمی و صنایع تکمیلی ایران در راستای اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری، گفت: سال گذشته پس از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از پژوهشگران و مسئولان شرکت‌های دانش‌بنیان که در بخشی از آن به لزوم تشکیل بانک اطلاعاتی کامل در صنایع مختلف از جمله صنعت نفت تاکید فرمودند، تجدید نظر اساسی در راه‌اندازی بانک جامع صنعت پتروشیمی، نظام پیمانکاری، کارفرمائی و ساخت داخل انجام شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه با افزایش تحریم‌ها برخی از شرکت‌های خارجی همکاری‌های خود را با صنعت پتروشیمی متوقف کرده اند، تصریح کرد: با خروج شرکت‌های خارجی، مشاوران مهندس، پیمانکاران و سازندگان داخلی جانشین آنها شده اند.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی تکمیل لیست و راه‌اندازی یک بانک جامع اطلاعاتی در صنعت پتروشیمی ضروری به نظر می رسد، بیان کرد: باید در این بانک جامع لیست کاملی از وضعیت نظام پیمانکاری، تعداد پیمانکاران، وضعیت سخت داخل و سازندگان داخلی، مشاوران مهندسی درج و ثبت شود.

وی در ادامه با یادآوری اینکه متنوع سازی سبد تولید محصولات پتروشیمی ایران یکی از اهداف کمی و کیفی برنامه پنجم و ششم توسعه است، تاکید کرد: بر این اساس باید در این بانک جامع هم اطلاعات کاملی از وضعیت تولید انواع محصولات پتروشیمی وکلیه صنایع وابسته وجود داشته باشد.

بیات با تاکید بر اینکه درج نام محصولات، ظرفیت تولید و انوع خوراک و کلیه اطلاعات مورد نیاز سرمایه گذاران و خریداران، منجر به تسهیل و تسریع در سرمایه گذاری بخش خصوصی و خارجی در صنایع تکمیلی پتروشیمی کشور خواهد شد، گفت: تدوین بانک جامع صنعت پتروشیمی و صنایع تکمیلی ایران منجر به تسریع در شکل گیری خوشه های صنعتی در صنایع تکمیلی و پائین دستی پتروشیمی خواهد شد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه اولویت اصلی توسعه صنعت پتروشیمی تکمیل زنجیره‌های ارزش در صنعت پتروشیمی است، تاکید کرده بود: بر این اساس با راه‌اندازی پارک های پتروشیمی و برخی از طرح‌های توسعه زنجیره ارزش حدود 60 محصول جدیدبه سبد پتروشیمی ایران تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود.

به گفته وی، در صورت اجرای طرح‌های مختلف همچون پارک شیمی‌ها، شهرک‌های پتروشیمی و توسعه صنایع تکمیلی تنوع محصولات پتروشیمی ایران به 83 تا 85 محصول افزایش می یابد.
۹ دی ۱۳۹۱ ۰۱:۰۵
پانا نیوز |
تعداد بازدید : ۱,۵۵۳