صرفه‌جویی ۱.۸ میلیون یورویی در پالایشگاه تبریز

صرفه‌جویی ۱.۸ میلیون یورویی در پالایشگاه تبریز
مدیر پروژه واحد خنک کننده (کولینگ) پالایشگاه نفت تبریز از فعالیت مستمر این واحد خبر داد و گفت: اعتبار پیش‌بینی‌شده برای اجرای این طرح ۶ میلیون یورو بود که با توجه با تغییر رویکرد اجرایی و داخلی‌سازی قطعات به ۴.۲ میلیون یورو رسید.
علی نادری‌نیا افزود: به‌منظور رفع مشکل آب خنک‌کننده‌ واحد جدید تصفیه‌ نفت‌گاز شرکت و به‌منظور افزایش فشار شبکه و تأمین آب واحدهای جدید به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب بر ساعت، پروژه‌ کولینگ در پانزدهم اسفندماه سال ۹۶ تعریف شد و پس از حدود سه سال پایان یافت.

وی تشریح کرد: این طرح، برج خنک‌کننده‌ چهار سلولی، از نوع تر و سیستم بسته است که مطابق فناوری روزآمد دنیا طراحی شده است.

مدیر پروژه واحد «کولینگ» (سیستم سرمایش) شرکت پالایش نفت تبریز تأکید کرد: در پروژه‌ کولینگ، سه دستگاه پمپ، هرکدام با ظرفیت ۵ هزار مترمکعب و توان مصرفی ۱.۲ مگاوات نصب شده که به علت توان مصرفی زیاد آنها، مرکز فرعی برق جداگانه‌ای ایجاد شده است، همچنین بسته‌های تزریق مواد شیمیایی شامل اسید سولفوریک، کلر و خنثی‌کننده نیز از دستاوردهای این پروژه بوده است.

نادری‌نیا با اشاره به نیروهای فعال در این زمینه اظهار کرد: ۸۰۰ هزار نفر ساعت نیروی فعال در این زمینه مشغول کار بودند که بدون هیچ‌گونه حادثه‌ای این عملیات را تکمیل کردند.

وی همچنین درباره اهداف این پروژه تأکید کرد: تأمین آب خنک‌کننده‌ برای واحدهای جدید و افزایش فشار شبکه به ۶ بار از اهداف این طرح بود، اما اصلی‌ترین مورد، کاهش آب خام مصرفی پالایشگاه بود که بعد از راه‌اندازی واحد، ۸۰ مترمکعب بر ساعت کاهش یافت.

۲۲ تیر ۱۴۰۰ ۱۰:۵۴
تعداد بازدید : ۱۶۰