متنوع‌سازی مبادی صادرات نفت؛ فرصت احیای زیرساخت‌ها در خارک

متنوع‌سازی مبادی صادرات نفت؛ فرصت احیای زیرساخت‌ها در خارک
مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران گفت: اجرای طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک و ایجاد پایانه صادراتی جاسک، فرصت مغتنمی برای احیای زیرساخت‌ها در پایانه نفتی خارک به شمار می‌رود

به گزارش شانا به نقل از شرکت پایانه‌های نفتی ایران، عباس اسدروز اعلام کرد: مهم‌ترین و کلیدی‌ترین پایانه شرکت از نظر منابع فیزیکی و تأسیساتی و هم بافت نیروی انسانی پایانه نفتی خارک است. با بررسی وضع موجود و تهدیدهای محتمل، ایجاد پایانه‌ای در سرزمین اصلی به‌عنوان راهکاری اصلی انتخاب شد که این سبب می‌شود ریسک‌ها در پایانه نفتی خارک کاهش داده شده و بتوانیم با داشتن دو پایانه به‌راحتی زیرساخت‌های پایانه نفتی خارک اعم از خطوط لوله و مخازن و اسکله‌های صادراتی را به‌موقع و مطابق با دستورعمل‌های سازنده تعمیر و نگهداری کنیم. کما اینکه بعضی از زیرساخت‌ها را به‌دلیل اینکه امکان توقف تولید نبود نمی‌توانستیم به‌موقع آماده کنیم، اما خوشبختانه با راه‌اندازی پایانه نفتی جاسک به‌عنوان تکمیل زنجیره ارزش و به‌عنوان جایگزینی مناسب، نفت از طریق این پایانه نیز صادر می‌شود.

وی افزود: پایانه  نفتی جاسک طرحی ملی و راهبردی است که با مدیریت و راهبری شرکت ملی نفت ایران در ساحل دریای عمان راه‌اندازی شده و تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌ کردن آن، افزایش قدرت چانه‌زنی، توسعه پایدار و اشتغال‌زایی را در پی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران ادامه داد: پایانه نفتی جاسک یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین طرح‌ها در جنوب شرق کشور با هدف جهش تولید، اشتغال‌زایی و توسعه سواحل مکران اجرا شده است و بهره‌برداری آن بی‌شک سبب رونق در این منطقه خواهد شد.  

اسدروز تأکید کرد: اجرای کامل طرح پایانه نفتی جاسک سبب تنوع‌بخشی به مبادی صادراتی نفت خام کشور می‌شود و با اجرای آن، افزون بر زمینه‌سازی برای رونق صنایع پایین‌دست در سواحل مکران، ایران می‌تواند برای نخستین‌ بار از دریای عمان نفت صادر کند.

۳ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۱۵
تعداد بازدید : ۱۲۲