بهره وری انرژی در کدام کشورها بیشتر است

بهره وری انرژی در کدام کشورها بیشتر است
بهای نفت در بازارهای جهانی در مرز بالای ۱۰۰ دلار برای هر بشکه باقی مانده و این موضوع باعث نگرانی بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه شده است.
بسیاری از کارشناسان اوج گرفتن قیمت نفت را تهدیدی برای روند بهبود اقتصاد جهان به حساب می آورند. اما در این میان کشورهایی هستند که وابستگی کمتری به نفت دارند. بالا بودن بهره وری در این کشورها و تمرکز بر بخش های فن آوری اطلاعات و مالی باعث شده تا سهم زیادی از تولید این کشورها وابسته به نفت نباشد. در ادامه نام ۱۰ کشوری آورده شده است که برای تولید به اندازه ۱ میلیون دلار، میزان نفت کمتری استفاده می کنند.

۱۰- آلمان: نفت مورد نیاز برای تولیدی معادل ۱ میلیون دلار: ۱۶۰ تن. دولت آلمان از سال ۲۰۰۷ یارانه انرژی صنایع این کشور را حذف کرده است. همچنین این کشور یکی از بزرگترین تولید کنندگان انرژی از طریق توربین های بادی و انرژی خورشیدی است.

۹- لوکزامبورگ: نفت مورد نیاز برای تولیدی معادل ۱ میلیون دلار: ۱۶۰ تن. سهم زیادی از اقتصاد لوکزامبورگ را بخش بانکی تشکیل می دهد که این بخش هم مصرف انرژی پایینی دارد.

۸- ایتالیا: نفت مورد نیاز برای تولیدی معادل ۱ میلیون دلار: ۱۵۰ تن. بهره وری انرژی در بخش حمل و نقل ایتالیا افزایش یافته است اما در بخش صنایع این کشور که ۲۵ درصد تولید ایتالیا را تشکیل می دهد بهبود چندانی ایجاد نشده است.

۷- اتریش: نفت مورد نیاز برای تولیدی معادل ۱ میلیون دلار: ۱۵۰ تن. در حال حاضر اتریش ۲۳.۳ درصد انرژی مورد نیاز خود را از منابع تجدید پذیر تامین می کند.

۶- نروژ: نفت مورد نیاز برای تولیدی معادل ۱ میلیون دلار: ۱۳۸ تن. اقتصاد نروژ به شدت بر انرژی آبی و الکتریکی تکیه دارد.

۵- انگلستان: نفت مورد نیاز برای تولیدی معادل ۱ میلیون دلار: ۱۲۰ تن. با توجه به بخش مالی لندن که مصرف انرژی ناچیزی دارد و برنامه های دولت انگلستان برای کاهش مصرف انرژی، بهره وری انرژی در این کشور رو به رشد است.

۴- دانمارک: نفت مورد نیاز برای تولیدی معادل ۱ میلیون دلار: ۱۱۰ تن. اقدامات دولت دانمارک باعث قرار گرفتن متوسط مصرف انرژی معادل هر فرد ۶۶۶۰ کیلووات در دانمارک شده است، رقمی که برای آمریکایی ها ۱۳۳۰۰ کیلو وات است.

۳- ایرلند: نفت مورد نیاز برای تولیدی معادل ۱ میلیون دلار: ۱۰۷ تن. اقتصاد ایرلند از دو بخش اصلی فن آوری اطلاعات و خدمات تشکیل شده است. به علاوه سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی های تجدید پذیر این کشور هم سالانه ۱۵ درصد افزایش داشته است.

۲- ژاپن: نفت مورد نیاز برای تولیدی معادل ۱ میلیون دلار: ۹۹ تن. دولت ژاپن با اقداماتی مانند افزایش مالیات تلاش کرده است تا بهره وری انرژی در اقتصاد صادرات محور این کشور را افزایش دهد.

۱- سوئیس: نفت مورد نیاز برای تولیدی معادل ۱ میلیون دلار: ۹۰ تن. اقتصاد سوئیس بر خدمات مالی و تولید محصولات با تکنولوژی بالا تمرکز دارد که نیازمند انرژی ناچیزی هستند اما ارزش افزوده قابل توجهی دارند.
۱۰ دی ۱۳۹۱ ۲۱:۱۷
تعداد بازدید : ۱,۳۶۲