ایده اصلی این قانون این است که خوراک اولیه برای تولید محصول بدون دریافت هزینه در اختیار پتروپالایشگاه‌های تازه‌تاسیس قرار بگیرد و پتروپالایشگاه‌ها با تولید و فروش محصولات از محل این مواد اولیه، طی زمان‌بندی مشخص، وجه این خوراک اولیه را با دولت تسویه کنند. قانونگذار پیش‌بینی کرده بود که این خوراک از سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت در اختیار پتروپالایشگاه‌های تازه‌تاسیس قرار بگیرد، اما چند ماه قبل، زمانی که اجرای قانون کلید خورد، ابهامات و اختلاف‌نظرهایی درباره این موضوع به وجود آمد که موجب شد اجرای قانون متوقف شود. در واقع نحوه محاسبه سهم صندوق توسعه ملی از تنفس خوراک پتروپالایشگاه‌ها و نسبت آن با سهم سایر بخش‌ها ابهاماتی داشت و اختلاف‌نظرهایی پیرامون آن وجود داشت که موجب شد هیات‌امنای صندوق توسعه ملی برای صدور مجوز اعطای تنفس خوراک در طرح‌های مصوب پتروپالایشگاهی دست نگه دارند.

به همین دلیل مجلس تصمیم به اصلاح قانون گرفت تا این ابهام برطرف شود. اکنون در اصلاحیه قانون آمده که خوراک تحویلی به واحدهای پتروپالایشگاهی تازه‌تاسیس از نظر قواعد مالی، در حکم صادرات نفت‌خام و میعانات گازی است و تنفس خوراک برای اجرای این قانون، از محل سهم سالانه صندوق توسعه ملی تا سقف ۳۵درصد سهم ماهانه آن صندوق و مطالبات ارزی صندوق توسعه ملی از دولت و شرکت ملی نفت ایران تامین شود. با این اصلاحیه، ابهام و اختلاف‌نظری که اجرای قانون را متوقف کرده بود، برطرف خواهد شد.

در همین ارتباط، مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس‌شورای‌اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره اصلاحات این قانون گفت: این قانون که از مجلس قبل هم تصویب شده بود، دارای بندهایی بود که مورد ابهام و اختلاف شده بود و همین اختلاف موجب سر باز زدن برخی از مسوولان از انجام تکالیفشان شد.

وی افزود: به همین دلیل اصلاحیه این قانون را در مجلس مصوب کردیم تا خلأ قانونی برای اجرایی‌کردن قانون نداشته باشیم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هدف این اصلاحیه احداث پتروشیمی‌های پیشرفته‌تر و با ارزش‌افزوده و بازدهی بالاتر در کشور است، گفت: در سال‌های اخیر بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، حتی کشورهای منطقه، به این سمت حرکت کردند و امیدواریم در ادامه این دولت و با جدیت بیشتری در دولت آینده، اجرای این قانون پیگیری شود که قطعا در پیشگیری از خام‌فروشی و تکمیل زنجیره ارزش نفت و گاز موثر است.

نخعی در پاسخ به این سوال که با توجه به اصلاح قانون، آیین‌نامه اجرایی جدید در دولت دوازدهم تدوین خواهد شد یا دولت سیزدهم، گفت: ما پیگیر ابلاغ سریع‌تر و اجرا شدن اصلاحیه قانون هستیم، اما تاکنون بحثی در این باره نشده که آیین‌نامه اجرایی اصلاحیه قانون را وزارت نفت فعلی تدوین می‌کند یا وزارت نفت دولت سیزدهم.