تسویه اوراق سلف نفتی به دلار و ریال

تسویه اوراق سلف نفتی به دلار و ریال
مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت : سیستم تسویه معاملات اوراق سلف نفتی به صورت دلار-دلار یا ریال -ریال خواهد بود.
به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)،ˈحامد سلطانی نژادˈ، با اشاره به اینکه امکان تسویه بر روی سایر ارزها هم در این معاملات فراهم است،افزود:‌ با این وجود برای شروع و در فاز نخست، تسویه معاملات به صورت دلار- دلار یا ریال- ریال خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه کارمزد معاملات دلار- دلار به صورت ریالی اخذ می شود، افزود:‌ دوره تسویه ریال–ریال سه روز بعد از اتمام معاملات و در خصوص دلار – دلار هم پنج روز بعد از پایان معاملات تعیین شده است.

سلطانی نژاد با اشاره به دلیل طولانی بودن دوره تسویه دلار-دلار نسبت به ریال اظهار داشت : در سیستم بانکی فرایند حواله ارزی زمان بر است به همین دلیل تسویه ارزی طولانی تر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی با اشاره به وجود معاملات ارزی در بورس کالا افزود: بر این اساس در بورس کالا هم زمان تسویه بر اساس نوع کالا متفاوت است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان انجام تسویه بر روی سایر ارزها اظهار داشت: در طرح تسویه ای که سال گذشته ارائه شده بود این امکان وجود داشت که تسویه به صورت چند ارزی باشد به عنوان مثال معامله بر روی دلار باشد و تسویه آن با یورو صورت بگیرد.

سطانی نژاد افزود : به این ترتیب در سیستمی که طراحی شده است این امکان وجود دارد که با هر ارزی قیمت گذاری صورت گرفته و تسویه با سایر ارزها انجام شود .

**تسویه تک ارزی در مرحله اول

وی با اشاره به اینکه چنین طرحی در سال 91 تغییر کرد در تشریح دلیل این اتفاق اظهار داشت: با توجه به تحولاتی که در حوزه بازار ارز صورت گرفت مقرر شد تا برای شروع تسویه به صورت دلار-دلار یا ریال-ریال باشد.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی با اشاره به مزایای تسویه دلار- دلار برای شرکت ملی نفت گفت: با این نوع تسویه شرکت ملی نفت می تواند به تامین مالی دلاری بپردازد و از سوی دیگر مردم هم جای امن و پرسودی برای سرمایه های ارزی خود داشته باشند.

سلطان نژاد با تاکید بر جذاب بودن سود اوراق سلف نفتی اظهار داشت: بر این اساس اوراقی هم که به صورت ریال- ریال است به دلیل جذاب بودن سودی که پیش بینی شده است می تواند محل خوبی برای سرمایه ها باشد.

وی در خصوص زمان انتشار اوراق سلف نفتی افزود:‌ جلسه ای را با مشارکت فعالان بازار سرمایه برگزار کردیم و مقرر شد که مطابق قانون انتشار اوراق با هماهنگی بانک مرکزی صورت بگیرد.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی درخصوص انتشار اوراق سوالاتی را مطرح کرده بود، اظهار داشت: بعد از هماهنگی با بانک مرکزی این اوراق منتشر می شود.

وی با اشاره به اینکه اوراق سلف نفتی هنوز توسط بانک مرکزی منتشر نشده است، افزود : این موضوع هم به هماهنگی با بانک مرکزی بستگی دارد .
۱۰ دی ۱۳۹۱ ۲۱:۲۵
تعداد بازدید : ۱,۵۷۷