خواست عراق از شرکت های آمریکایی برای جایگزینی با اکسون موبیل

خواست عراق از شرکت های آمریکایی برای جایگزینی با اکسون موبیل
نخست وزیر عراق، مصطفی الکاظمی، روز دوشنبه گفت که از دیگر شرکت های آمریکایی می خواهد که با خروج اکسون موبیل از این کشور، جایگزین این شرکت شوند.

به گزارش «اوپکس» از رویترز، اکسون موبیل از سال 2019 با پروژه‌ای 53 میلیارد دلاری قرار بود تولید نفت عراق را افزایش دهد اما حالا این شرکت می‌خواهد سهم 32.7 درصدی خود در یکی از بزرگ ترین میادین نفتی عراق، میدان غرنه غربی (West Qurna Field) را بفروشد.

الکاظمی که به واشنگتن سفر کرده است بعد از مذاکرات خود با جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، گفت که وقتی اکسون موبیل از این کشور خارج شود «ما هیچ شرکتی غیر از شرکت های آمریکایی را جایگزینش نخواهیم کرد».

الکاظمی نگفت که کدام شرکت آمریکایی قرار است جانشین اکسون موبیل شود اما دیگر غول نفتی آمریکا، شورون، از مدتها قبل در این کشور کار می کند.

در ماه مه سال جاری میلادی، احسان عبدالجبار، وزیر نفت این کشور، گفت که عراق از طریق شرکت نفت بصره (Basra Oil Co) به دنبال خرید سهام اکسون موبیل در میدان نفتی غرنه غربی است.

رویترز پیش از این بیانیه ای از اکسون منتشر کرده بود که می گفت این غول آمریکایی با شرکت های چینی پتروچاینا (Petrochina) و شرکت نفت و گاز فراساحلی چین (CNOOC) برای فروش سهام خود در غرنه غربی به توافق رسیده است.

۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۵۱
تعداد بازدید : ۱۴۵