رابطه مستقیم بهبود کیفیت هوا و کاهش ابتلا به زوال عقل ثابت شد

رابطه مستقیم بهبود کیفیت هوا و کاهش ابتلا به زوال عقل ثابت شد
مطالعات جدید نشان می دهد هر چه کیفیت هوا بهبود بیشتری یابد میزان ابتلا به زوال عقل در میان مردم کمتر خواهد شد.
به گزارش اوپکس انرژی امروز از ساینس دیلی، دانشمندان می‌گویند بهبود کیفیت هوا عملکرد شناختی را بهبود بخشیده و خطر زوال عقل را کمتر می‌کند.

نتایج این تحقیق در کنفرانس بین المللی انجمن آلزامیر AAIC 2021 در دنور ارائه شده است.

پیش از این تحقیقات مختلف از ارتباط بین تماس طولانی مدت با آلودگی هوا و تجمع پلاک‌های مغزی مرتبط با آلزایمر پرده برداشته بود.

اما این اولین بار است که شواهدی مبنی بر ارتباط بین کاهش آلودگی هوا به ویژه ذرات ریز در هوا و آلودگی هوای حاصل از احتراق سوخت های فسیلی با کاهش خطر همه نوع زوال عقل و آلزایمر ارائه می شود.

در عصر حاضر آلودگی هوا و موارد ابتلا به زوال عقل به عنوان بحران های بهداشتی در سراسر دنیا مورد توجه هستند. داده های جدیدی که در AAIC 2021 منتشر شد نشان می دهد آلودگی هوا چه تاثیری بر پیشرفت این بیماری دارد و کاهش آلودگی هوا در طولانی مدت برای این بیماری به چه مفهومی است.

بر همین اساس، کاهش ذرات ریز (PM2.5) و آلودگی های مربوط به ترافیک (NO2) در 10 درصد استانداردهای آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده (EPA) در عرض 10 سال به کاهش 14 تا 26 درصدی خطر ابتلا به زوال عقل منجر شده و در زنان مسن ایالات متحده از سرعت نقصان شناختی می‌کاهد.



و از سویی نتیجه کاهش غلظت PM2.5 در 10 سال، کاهش 15 درصدی همه نوع موارد زوال عقل و کاهش 17 درصدی تمامی بیماری های مرتبط با آلزایمر بود.

محققان می گویند تماس مداوم با هوای آلوده به افزایش سطح بتا آمیلوید در خون منجر شده و همین امر ارتباط بین کیفیت هوا و تغییرات مغزی مربوط به آلزایمر را نشان می دهند.
۶ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۱۳
تعداد بازدید : ۱۷۱