مرکز پژوهش های مجلس: اتکای 30 درصدی نفت و گاز ایران به تجهیزات داخلی

مرکز پژوهش های مجلس: اتکای 30 درصدی نفت و گاز ایران به تجهیزات داخلی
مرکز پژوهش های مجلس در گزارش جدید خود می گوید: تنها 30 درصد از بازار تأمین تجهیزات و قطعات لازم صنعت نفت و گاز در اختیار سازندگان داخلی است و این موضوع نشان دهنده سهم پایین بازار ساخت داخل است.

به گزارش «انرژی امروز» مرکژ پژوهش های مجلس شورای اسلامی، گزارشی منتشر کرده است با عنوان «مانع زدایی و پشتیبانی از تولید در صنعت نفت و گاز، مسائل و راهکارها».

در این گزارش آمده است: در صنعت نفت و گاز کشور حدود 1200 قلم کالا وجود دارد که در حدود 200تا 300 قلم آن، جزء موارد پرمصرف محسوب می شوند و 60 درصد هزینه پروژه های نفت و گاز را تشکیل می دهند. با توجه به آمار موجود، به طور میانگین 64 درصد دانش فنی در زمینه ساخت تجهیزات و قطعات مورد نیاز صنعت نفت و گاز در کشور وجود دارد. این در حالی است که تنها 30 درصد از بازار تأمین تجهیزات و قطعات لازم صنعت نفت و گاز در اختیار سازندگان داخلی است و این موضوع نشان دهنده سهم پایین بازار ساخت داخل است.

یکی از دلایل عمده ای که مرکز پژوهش های مجلس برای این مشکل عنوان می کند، نبود مرجع واحد و تصمیم گیر جهت راستی آزمایی و صدور مجوز تجهیزاتی است که در کشور ساخته می شود و ریسک پذیری کم مدیران و تمایل به خرید خارج بر این امر دامن زده است.
طبق آمار، دانش فنی کشور در حوزه های مختلف صنعت نفت و گاز به مراتب بیشتر از ظرفیت تولید و  بازار در اختیار بوده که فاصله زیاد بین بازار و دانش فنی و ظرفیت تولید، گویای آن است که استفاده بهینه از ظرفیت های تولید، توانمندی های فنی و منابع کشور در حوزه تولید تجهیزات و کالاهای مورد نیاز صنعت نفت صورت نمی گیرد.


پروژه «ساخت داخل نمودن 10 گروه کالایی مورد نیاز صنعت نفت» که در راستای اعمال سیاست های خوداتکایی، انتقال، توسعه و تعمیق فناوری با هدف حداکثر استفاده از منابع موجود در تولید کالاهای استراتژیک مورد نیاز صنعت نفت است از سال 1393 با ابلاغ وزیر محترم نفت در دستور کار واحدهای ذیربط قرار گرفت و مورد حمایت دولت نیز واقع شد.

پروژه 10گروه کالا براساس سیاست استفاده از اهرم خرید و تجمیع مناسب تقاضا و با هدف ایجاد بستر لازم برای ارتقای فنی سازندگان داخلی و بومی سازی اقلام استراتژیک همراه با انتقال دانش فنی برنامه ریزی، تدوین و طراحی شده است. 10 گروه کالای مورد نیاز صنعت نفت در قالب پروژه های دهگانه به قرار شکل 1است.

با این حال مرکز پژوهش های مجلس می نویسد که به رغم اقدام هایی که برای افزایش سهم ساخت داخل در صنعت نفت و گاز انجام شده است، اما این صنعت همچنان به دنیای خارج وابسته است و بخش زیادی از نیازهای صنعت نفت و گاز سهم ساخت داخل بنا به دلایل متعدد هنوز از خارج از کشور وارد می شود.

۱۱ مرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۴۹
تعداد بازدید : ۱۴۶