رابرت مالی: ایران با مطالبات بیشتر به میز مذاکره بارمی گردد

رابرت مالی: ایران با مطالبات بیشتر به میز مذاکره بارمی گردد
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفته است که احتمال دارد تیم مذاکره‌کننده دولت رئیسی با خواست‌هایی غیرواقعی و از جمله با خواست دریافت تضمین از دولت آمریکا به دور هفتم مذاکرات پا نهد.
به گزارش «انرژی امروز» دور ششم مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین در روز ۳۰ خرداد به پایان رسید. ادامه این مذاکرات به پس از مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی (۱۴ مرداد) موکول شده است.

بر اساس اطلاعاتی که تا کنون منتشر شده روشن نیست که آیا رئیسی تیم جدیدی را برای ادامه مذاکره راهی وین خواهد کرد یا از همان تیمی بهره می‌گیرد که در دولت دوازدهم نیز جمهوری اسلامی را در مذاکرات نمایندگی می‌کرد. افزون بر آن، هنوز تاریخی برای شروع دور هفتم این مذاکرات تعیین و اعلام نشده است.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفته است که احتمال دارد تیم مذاکره‌کننده دولت رئیسی با خواست‌هایی غیرواقعی و از جمله با خواست دریافت تضمین از دولت آمریکا به دور هفتم مذاکرات پا نهد.

جمهوری اسلامی ایران از دولت آمریکا درخواست کرده است تا در مورد عدم تکرار آنچه از سوی دونالد ترامپ روی داد به ایران تضمین دهد. تضمینی که خروج مجدد آمریکا از توافق احتمالی را ناممکن سازد.

این در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و همچنین رابرت مالی به صراحت گفته‌اند که در یک حکومت دموکراتیک امکان تصمیم‌گیری برای رئیس‌جمهور آتی آن کشور ناممکن است.

رابرت مالی در مصاحبه‌ای که توسط نیویورک‌تایمز بازتاب یافته گفته است که هرگاه دولت ابراهیم رئیسی با مطالبات بیشتر و غیرواقعی به پای میز مذاکره بازگردد، آنگاه آمریکا در رویکرد خود نسبت به توافق با ایران تجدید نظر خواهد کرد.



همین منبع خبری به افزایش بدبینی در بین محافل آمریکا نسبت به احتمال کسب توافق هسته‌ای با ایران اشاره کرده و نوشته است که در صورت به شکست انجامیدن مذاکرات، هر دو کشور ایران و آمریکا آسیب خواهند دید.

گفته می‌شود که نمایندگان کشورهای ذیربط در مذاکرات کمیسیون برجام در ماه ژوئن نسبت به کسب توافق بسیار خوش‌بین بوده‌اند.

این در حالی است که موکول کردن ادامه مذاکرات به دوره پس از شروع زمامداری رئیسی و محدود کردن نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران از خوش‌بینی نخستین بسیار کاسته است.
۱۱ مرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۵۸
تعداد بازدید : ۱۲۵