تعادل بین واردات و صادرات محصولات پتروشیمی ضروری است

تعادل بین واردات و صادرات محصولات پتروشیمی ضروری است
عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره ممنوعیت صادرات محصولات پتروشیمی که یکی از چالش های شرکت های پتروشیمی است، گفت: باید به منظور تامین نیاز داخل و همچنین صادرات این محصولات، بین واردات و صادرات محصولات پتروشیمی تعادل ایجاد شود.
جلیل جعفری بنه خلخال در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، تصریح کرد: علت جلوگیری از صادرات محصولات پتروشیمی این است که شرکت های پتروشیمی با توجه به بالا بودن نرخ ارز تمایل به صادرات محصولات خود دارند.

نماینده مردم خلخال و کوثردر مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نیاز داخل به پتروشیمی باید تامین شودافزود: اگر دولت در این شرایط صادرات را آزاد بگذارد محصولات پتروشیمی که نیاز کارخانجات پایین دستی پتروشیمی است تامین نمی شود.

وی با بیان اینکه باید یک تعادل بین واردات و صادرات پتروشیمی ایجاد شود، گفت: باید نیاز داخل به محصولات پتروشیمی از جمله کود اوره و آمونیاک تامین شود.

جعفری بنه خلخال در توضیح مطلب فوق اضافه کرد: در این شرایط اگر صادرات را به طور کامل آزاد بگذاریم با توجه به بازار مناسب اقتصادی و افزایش نرخ ارز، شرکت های پتروشیمی محصولات خود را صادر می کنند و نیاز داخل تامین نخواهد شد و به تبع آن قیمت محصولات پتروشیمی افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه البته ما هم با ممنوعیت کامل صادرات محصولات پتروشیمی به خارج از کشور مخالف هستیم، تاکید کرد: باید یک تعادل بین واردات به منظور تامین تولید داخل و صادرات به منظور اقتصادی بودن آن برای شرکت ها ایجاد شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در بخش دیگری از سخنانش در خصوص اینکه شرکت های پتروشیمی معتقدند که قیمت های محصولاتشان در بورس توسط دولت دستوری اعمال می شود خاطرنشان کرد: از طرفی شرکت های پتروشیمی متقاضی ارائه محصولاتشان در بورس کالا هستند از طرف دیگر برخی شرکت های داخلی از تامین نشدن مواد اولیه پتروشیمی خود گلایه دارند؛ از این رو باید به دلیل اینکه پتروشیمی دارای ارزش افزوده بالایی است باید در آن سرمایه گذاری شود./

۱۱ دی ۱۳۹۱ ۲۱:۰۳
تعداد بازدید : ۱,۴۵۰