ساخت جایگاه‌های سی ان جی عراق توسط ایران/ اعتماد به شرکت‌های ایرانی

ساخت جایگاه‌های سی ان جی عراق توسط ایران/ اعتماد به شرکت‌های ایرانی
یک کارشناس انرژی عراقی گفت: عراق برای واگذاری احداث خط لوله صادرات گاز ایران به «المنصوره» به شرکت‌های ایرانی اطمینان کافی دارد به همین دلیل کارساخت جایگاه‌های سی ان جی را نیز به آنها واگذار کرده است.
حسین الجواهری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به احداث خط 270 کیلومتری صادرات گاز ایران به نیروگاه «المنصوره» و بغداد گفت: خوشبختانه شرکتهای ایرانی که در صنعت نفت وگاز فعالیت می کنند همپای دیگر شرکتهای معتبرجهانی هستند بنابراین می توانند پروژه های بسیار بزرگتری از این خط لوله را نیز در کشورهایی همچون عراق راه اندازی کنند.

این کارشناس انرژی ادامه داد: هم اکنون درخواست های متعددی از سوی شرکتهای خصوصی وابسطه به صنعت نفت وگاز در سطح بین الملل ابراز تمایل کرده اند تا در صنعت نفت عراق سرمایه گذاری کنند، اما وزارت نفت عراق به دلیل کیفیت کار شرکت های ایرانی برخی از پروژه های بزرگ را در اختیار شرکت های ایرانی قرار داده است.

الجواهری ادامه داد: یکی دیگر از مباحثی که اخیرا ایران قرار است در عراق سرمایه گذاری کند حوزه سی ان جی و احداث جایگاه های سوخت سی ان جی است.

وی اضافه کرد: البته کشورهای فرانسه، چین و برخی دیگر از کشورهای آسیایی نیز اعلام کرده اند در عراق می خواهند جایگاه سی ان جی احداث کنند.

 

*وضعیت جایگاه های سی ان جی ایران همپای کشورهای اروپایی است

 

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: اما در سفری که به ایران داشتم مشاهده کردم که وضعیت جایگاه های سی ان جی ایران از نظر کیفیت چیزی کمتر از کشورهای اروپایی ندارد از این رو به نظر می رسد به زودی وزارت نفت عراق با مسئولان ایرانی به توافق نهایی برسند.

گزارش خبرنگار فارس اضافه می کند ایران به زودی قرار داد احداث خط لوله صادرات گاز به عراق را نهایی و عملیات احداث این خط لوله آغاز خواهد شد. به طوری که پس از احداث این خط لوله تا کمتر از یک سال آینده روزانه 20 تا 25 میلیون متر مکعب گاز از طریق مرز ایلام به نیروگاه المنصوره و بغداد صادر خواهد شد.

این خط لوله 42 اینچی که انشعابی است از خط ششم سراسری قرار است گاز فازهای پارس جنوبی را پس از گذشت 270 کیلومتر به عراق ارسال کند.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران مقرر شده تا پیمانکاران ایرانی کار احداث این خط لوله را انجام دهند تا هر چه زودتر و در سال 2013 میلادی صادرات گاز به عراق آغاز شود.

همچنین مقرر شده است تا پس از احداث این خط و انتقال گاز به عراق پیمانکاران ایرانی کار انشعاب و گاز رسانی به شهرها و روستاهایی که در طول مسیر این خط لوله قرار گرفته اند را نیز انجام دهند.

بر اساس این گزارش، همانگونه که بارها اعلام شده است ایران قصد دارد پس از ارسال گاز به عراق گاز خود را از طریق خاک سوریه به لبنان و دریای مدیترانه و از آنجا به اروپا ارسال کند که برای احداث این خط وصادرات گاز به اروپا 15 میلیارد دلار هزینه برآورد شده است.

۱۱ دی ۱۳۹۱ ۲۱:۱۰
تعداد بازدید : ۱,۴۷۰