جهش سوم پتروشیمی نیازمند خوراک ۲,۳ میلیون بشکه نفت خام در روز

جهش سوم پتروشیمی نیازمند خوراک ۲,۳ میلیون بشکه نفت خام در روز
معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، گفت: دسترسی به خوراک های متنوع، مهمترین مزیت ایران برای توسعه صنعت پتروشیمی است و تا سال ۱۴۰۴ با بهره برداری از طرح های جهش سوم، معادل ۲.۳ میلیون بشکه نفت خام در روز به عنوان خوراک در این صنعت مصرف خواهد شد.
به گزارش اوپکس از سهام انرژی، آئین رونمایی از پرتال جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سامانه خوراک و همچنین ویرایش جدید کتاب فرایند ها و واکنش های شیمیایی در صنعت پتروشیمی ایران، روز گذشته ۱۸ مردادماه با حضور بهزاد محمدی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد.
بهزاد محمدی در این مراسم با بیان این که صنعت پتروشیمی کشور سربلندتر، پویاتر و با صلابت تر از همیشه در حوزه تولید پایدار، تامین خوراک صنایع پایین دستی و صادرات و ارزآوری نقش خود را ایفا می کند، اظهارکرد: در سال ۹۹ حدود ۴۰ میلیون تن خوراک معادل یک میلیون بشکه در روز به ارزش ۶ میلیارد دلار از صنعت نفت دریافت کردیم که در ۶۷ مجتمع پتروشیمی مورد استفاده قرار گرفت و با بهره برداری از طرح های جهش سوم در سال ۱۴۰۴، این رقم به معادل ۲.۳ میلیون بشکه نفت خام در روز افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: سال گذشته ۲۵ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی کشور اضافه شد و ۳۴ میلیون تن محصول نهایی قابل فروش تولید شده که ۱۵ میلیارد دلار درآمد به همراه داشت.
محمدی با اشاره به شیوع کرونا در کشور گفت: با وجود محدودیت های ناشی از کرونا در سال ۹۹ ، اهداف توسعه ای صنعت پتروشیمی بطور صدرصدی محقق شد.
معاون وزیر نفت افزود: امروز ۵۰ طرح فعال در صنعت پتروشیمی داریم که از مهر ماه سال جاری آغاز تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره برداری می رسند و ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی را به ۱۳۵ میلیون تن در سال افزایش خواهند داد.
با تکمیل طرح های جهش دوم ، بهره برداری از طرح های جهش سوم و انشالله تحقق طرح های راهبردی در گام چهارم توسعه هوشمند صنعت پتروشیمی ، دستیابی به درآمد ۵۰ میلیارد دلار ی در افق ۱۴۰۶ قابل تحقق است.
وی به تعریف گام چهارم در صنعت پتروشیمی پرداخت و ادامه داد: گام چهارم در سه بخش طرح های خوراک ترکیبی، طرح های جدید تولید پروپیلن و طرح های پیشران تعریف و طبقه بندی شده است که در مجموع ۴۷ پروژه جدید را شامل می شود.
وی افزود: با اجرای طرح های گام چهارم تا سال ۱۴۰۶ ، مجموع سرمایه گذاری تجمعی در صنعت پتروشیمی به ۱۲۵ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.
به گفته بهزاد محمدی، دسترسی به خوراک مهمترین مزیت ایران برای توسعه صنایع پتروشیمی است. سامانه خوراک که امروز شاهد رونمایی آن بودیم با هدف پایش خوراک های دریافتی از صنعت نفت و همین طور خوراک های بین مجتمعی طراحی شده است تا جریان هریک از خوراک های مورد استفاده از مبدا تا پایان زنجیره قابل ردیابی، پایش و نظارت باشد.
وی ادامه داد: سامانه خوراک مجتمع ها و طرح های پتروشیمی نیز به دلیل اهمیت و حساسیت بحث خوراک در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی، می تواند بستری برای تحلیل خوراک های دریافتی و هر گونه تغییر در کمیت و کیفیت آنها باشد.
وی با تاکید بر اهمیت کمیت و کمیت بالای خوراک های دریافتی مجتمع های پتروشیمی، تصریح کرد: تنها مرجعی که می تواند بر این روند نظارت و کنترل داشته باشد، شرکت ملی صنایع پتروشیمی است
معاون وزیر نفت در ادامه به تدوین نقشه راه صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: این نقشه راه نهایی شده است و در روزهای آتی منتشر خواهد شد. در این سند توسعه صنعت پتروشیمی با تمام متغییر های حاکم بر آن برای حداقل ۶ سال آتی ترسیم و تدوین شده است.
وی افزود: پرتال شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جایگاه یک شرکت توسعه ای با توجه به روند توسعه صنعت پتروشیمی نیاز به بازنگری داشت که با طراحی پیشرفته، بروز رسانی و دسترسی آسان به محتوا برای کاربران رونمایی می شود.
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره ویرایش جدید کتاب فرایند ها واکنش های شیمیایی درصنعت پتروشیمی ایران نیز بیان کرد: این کتاب یک پکیج کامل از صنعت است و حاصل دانش و تجربه همکاران در مدیریت کنترل تولید است.
۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۰۶
تعداد بازدید : ۱۱۵