سال ۲۰۲۱، سالی بسیار تاثیر گذار بر صنعت نفت و گاز

صنت نفت و گاز از لحاظ اکتشافات و تصمیمات مربوط به سرمایه گذاری نهایی در سال 2021 بسیار خوب عمل کرده است. براساس آخرین گزارش وست وود ، طی مدت زمان گذشته از سال 2021، در حدود ۲۱ پروژه دریایی جدید سرمایه گذاری صورت گرفته است که خاورمیانه و آمریکای لاتین با سرمایه گذاری بیش از 20 میلیارد دلار پیشرو هستند.

 

در خاورمیانه، یکی از نکات برجسته، میدان گاز طبیعی Farzad B می‌باشد که در ابتدا توسط شرکت هندی نفت و گاز طبیعی ویدش (ONCG Videsh) کشف شد اما به علت تحریم های وضع شده توسط امریکا که منع کننده هرگونه همکاری در رابطه با صنعت میادین نفتی و گازی ایران توسط سایر کشوها می باشد، در حال حاضر شرکت پتروپارس در حال گسترش این میدان می باشد. طبق تخمین ها این میدان گاز طبیعی، چیزی در حدود ۲۲ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی همراه با ۱۶ تریلیون فوت گاز قابل بازیابی را در خود جای داده. بنا به نظر شرکت توسعه دهنده، این میدان از هم اکنون به مدت ۵ سال، میبایست روزانه چیزی در حدود ۱ میلیارد فوت مکعب تولید داشته باشد.

قراردادی که میان دولت ایران و پتروپارس در مورد این میدان گازی به امضا رسیده است، دارای ارزشی به میزان ۱.۷۸ میلیارد دلار می باشد.

دیگر پروژه بزرگ در خاورمیانه یک میدان گازی به نام کاریش نورث در آب های اسراییل است. در ماه جاری، شرکت توسعه دهنده این میدان (Energean)، اعلام کرد جهت تولید معادل  ۱ میلیارد بشکه نفت برنامه ای برای حفر ۵ چاه بیشتر در این میدان دارد. طبق تخمین ها، این میدان ۱.۲ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی و ۳۱ میلیون بشکه میعانات گاز طبیعی را در خود جای داده است.

علی رغم آسیب های بسیاری که به این صنعت در نتیجه همه گیری ویروس کرونا و از طرفی گذار از مرحله انرژی فسیلی به انرژی های پایدارتر وجود دارد ، منطقه Pre-salt در برزیل همچنان به عنوان یک مقصد سرمایه گذاری جذاب باقیمانده است. و  پروژه های جدیدبه نام Bacalhau با سرمایه گذاری  ۸ میلیارد دلاری و  گسترش تولید در میدان مرو (Mero) است که می‌توان از آن به عنوان نقطه کانونی توسعه میادین در pre-salt برزیل یاد کرد.

میدان مرو توسط یک کنسرسیوم به رهبری  Petrobras و با همکاری شرکت های شل (Shell)،توتال (Total)، سی ان پی سی (CNPC)و سی ان اا سی (CNOOC) اداره می شود. این کنسرسیوم عهده دار اداره میادین لیبرا و سانتوس باسین نیز می باشد. در میدان مرو و در حال حاضر، کنسرسیوم، سه کشتی شناور تولید، نگهداری و بارگیری  فعالیت دارند که هر کدام روزانه ۱۸۰،۰۰۰ بشکه گنجایش دارند. 

از طرفی BHP  اخیرا اعلام کرد که با چشم انداز تولید روزانه ۳۰،۰۰۰ بشکه نفت خام، قصد صرف هزینه ای معادل ۵۴۴ میلیون دلار بر روی پروژه گسترش میدان نفتی شنزی نورث (Shenzi North) در خلیج مکزیک را دارد. 

در ماه جولای، Anglo-Dutch supermajor تصمیم نهایی سرمایه گذاری در مورد پروژه آب های عمیق وال را اعلام کرد. برآورد شده که میدان وال (که دوازدهمین پروژه آب عمیق Shell در خلیج مکزیک می‌باشد)، چیزی در حدود ۴۹۰ میلیون بشکه نفت، ذخایر قابل بازیابی دارد. ظرفیت اسمی معادل با ۱۰۰،۰۰۰بشکه در روز برای این میدان متصور است و قرار بر این است که تولید تجاری در سال ۲۰۲۴ آغاز شود.

در حالی که شرکت های مختلف نفتی مبادرت به راه اندازی خطوط تولید جدید با تکنولوژی بالاتر ،آلایندگی زیست محیطی کم تر  و هزینه پایین تر برای پروژه های جدید نفت و گاز می کنند، شرکت Exxon  نیز اکتشاف نفت در آب های گویان را ادامه می دهد. اکسون در نظر دارد تا سال ۲۰۲۷،حداقل ۶ چاه عملیاتی در قسمت استابروک ایجاد کند.

در این میان با توجه به اکتشافات صورت گرفته توسط یک شرکت انرژی در ابتدای امسال، نامیبیا ( آفریقا) به عنوان یک کانون توجه در زمینه نفت مطرح شده. به زودی و پس از شروع حفاری های اکتشافی ،شرکت ReconAfrica اعلام کرد که منطقه مورد نظر، چیزی حدود ۳۱ بیلیون بشکه نفت خام دارد. هنوز برای بیان این نکته زود است، اما زمزمه هایی در مورد پیوستن این کشور به گروه نفتی ها شنیده می شود. با توجه به اینکه این اکتشاف در خشکی صورت گرفته و سایر اکتشافات نفتی این روزها در سراسر دنیا اکثرا زیر آب بوده ،مورد نامیبیا جز موارد نادر این روزها به شمار می آید. 

به طور کلی فعالیت های مربوط به حوزه اکتشافات نفتی در آب ها ،طی نیمه اول امسال ۶۰٪ در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است.

امین اوید

۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۴۷
تعداد بازدید : ۱۷۰