راهکارهای نوآورانه برای افزایش مناسبات تجاری

اتاق تهران و شورای توسعه تجارت خارجی شانگهای، با برگزاری وبینار تجاری مشترک، فرصت‌ها و ظرفیت‌ها توسعه و گسترش مناسبات اقتصادی میان ایران و چین به‌ویژه منطقه شانگهای را مورد بررسی قرار دادند.

در وبینار بررسی روابط تجاری ایران و چین که با مشارکت اتاق تهران و شورای توسعه تجارت خارجی شانگهای که برگزار شد، فرصت‌های تازه اقتصادی و سرمایه‌گذاری در دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به گزارش اتاق بازرگانی تهران، در این رویداد، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، پیشنهادهایی را برای توسعه مناسبات اقتصادی و بازرگانی میان دو کشور مطرح کرد و رئیس شورای توسعه تجارت خارجی شانگهای از راه‌اندازی پلتفرم نمایشگاه مجازی شانگهای با مشارکت وب‌سایت تجارت‌الکترونیک علی‌بابا و حمایت شهرداری شانگهای خبر داد و تصریح کرد که این پلتفرم می‌تواند راهکاری نوآورانه برای گسترش همکاری‌ بنگاه‌های اقتصادی از ایران و منطقه شانگهای باشد.

رئیس اتاق تهران در این وبینار، در سخنانی با اشاره به اعمال تحریم‌های یکجانبه و ناعادلانه ایالات‌متحده آمریکا علیه ایران و برخی دیگر از کشورها از جمله چین، بر لزوم اتخاذ استراتژی جدید و اثرگذار در تنظیم روابط میان کشورهای همسو تاکید کرد. مسعود خوانساری همچنین به امضای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین اشاره کرد و یادآور شد که از این فرصت باید به‌عنوان زیربنایی برای همکاری‌های ساختاری دو کشور برای دوران طولانی در آینده استفاده کرد.

وی در عین حال، بر توسعه روابط میان ایران و چین در سایه طرح یک‌جاده-یک‌کمربند تاکید کرد و تمرکز بر تعامل با استان‌های چین از جمله شانگهای را در دستورکار بخش خصوصی ایران و به‌طور ویژه اتاق تهران دانست.

خوانساری همچنین‌ برقراری کانال ارتباط دائمی میان اتاق تهران و شورای توسعه تجارت خارجی شانگهای را از جمله پیشنهادهای اتاق تهران برای گسترش مناسبات برشمرد و بر تبادل لینک وب‌سایت این دو نهاد بخش خصوصی از دو کشور برای دسترسی آسان و مطمئن تجار و فعالان اقتصادی دو طرف به‌یکدیگر تاکید کرد.

رئیس اتاق تهران همچنین‌ فعال‌سازی کمیته داوری مشترک میان دو طرف که پیش از این نیز مورد توافق قرار گرفته بود را ضروری عنوان کرد و با بیان اینکه پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری میان اتاق تهران و شورای‌توسعه تجارت خارجی شانگهای تهیه شده است، یادآور شد که این سند همکاری فرصتی تازه برای ارتقای سطح همکاری‌ها خواهد بود.

همچنین‌ «جو مین‌‌ها» رئیس شورای توسعه تجارت خارجی شانگهای چین در این وبینار، با اشاره به اینکه امسال دو کشور ایران و چین پنجاهمین سالگرد برقرار روابط دیپلماتیک را جشن می‌گیرند، توسعه طرح یک‌جاده-‌یک‌کمربند از سوی چین را مهر تاییدی بر استراتژی درهای باز و منفعت متقابل این کشور دانست که به گفته وی، فرصتی ارزشمند پیش‌روی همکاری بنگاه‌های سراسر جهان از جمله ایران فراهم کرده است.

وی از جمله سیاست‌های تجاری چین طی دوره اپیدمی ویروس‌کرونا را برگزاری نمایشگاه بین‌المللی واردات در شانگهای عنوان کرد و راه‌اندازی پلتفرم نمایشگاه مجازی شانگهای را گامی دیگر در تسهیل مناسبات جوامع تجاری از کشورهای مختلف از جمله ایران با منطقه اقتصادی شانگهای دانست. جو مین‌ها در ادامه، به برخی از خدمات قابل ارائه از سوی شورای توسعه تجارت خارجی شانگهای به بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی چین و همچنین دیگر کشورها اشاره و بر همکاری رو‌به‌جلو مناسبات این نهاد با اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد.

همچنین سرکنسول ایران در شانگهای نیز طی سخنانی، از کاهش حجم مناسبات تجاری میان ایران و شانگهای خبر داد و گفت: طی سال ۲۰۱۹ میلادی، حجم روابط اقتصادی ایران و شانگهای معادل ۲ میلیارد و ۳۲۱ میلیون دلار بود که از این میزان یک‌میلیارد و ۴۱۶ میلیون دلار سهم صادرات ایران و ۹۰۵ میلیون دلار نیز سهم صادرات شانگهای بود. به گفته رمضان پرواز، این مناسبات طی سال ۲۰۲۰ با کاهش ۱۳درصدی مواجه شد به‌طوری‌که طی این سال حجم تجارت دو طرف به ۲ میلیارد دلار کاهش یافت.

وی یکی از مشکلات پیش‌روی مناسبات اقتصادی دو طرف را جابه‌جایی و نقل و انتقال پول میان شرکت‌ها از سوی دو کشور عنوان و بر دستیابی به راهکاری مشترک برای رفع این معضل تاکید کرد.

فریال مستوفی عضو هیات‌نمایندگان اتاق تهران و رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی اتاق تهران نیز در این وبینار، به ارائه خدمات این مرکز و کمک به توسعه سرمایه‌گذاری‌ در پروژه‌های میان ایران و کشورهای خارجی پرداخت و اعلام کرد طی سال‌های اخیر و با همکاری اتاق تهران و برخی موسسات معتبر بین‌المللی از جمله موسسه فریزر، چگونگی ارتقا و بهبود شاخص آزادی اقتصادی در ایران مورد بررسی قرار گرفته است. وی همچنین‌ به شناسایی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در ایران از سوی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی اتاق تهران اشاره کرد و یادآور شد که این مرکز آماده همکاری با شورای توسعه تجارت خارجی شانگهای در راستای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک در دو کشور است.

 
 
۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۱۵
دنیای اقتصاد |
تعداد بازدید : ۱۶۳