تغییرات اقلیم تولید انرژی های پاک را به خطر انداخته است

تغییرات اقلیم تولید انرژی های پاک را به خطر انداخته است
خشکسالی های شدید در سراسر دنیا باعث خشکی رودخانه ها و منابع آب حیاتی برای تولید برق با کربن صفر آبی در بسیاری از کشورها شده است به طوری که در برخی مناطق دولت ها مجبور شده اند برای تولید برق سوخت فسیلی را جایگزین برق آبی کنند.

به گزارش «انرژی امروز» این مشکلات به ویژه در ایالات متحده، چین و برزیل نمود بیشتری دارد و از سویی دانشمندان بر این باورند که این خشکسالی ها نتیجه تغییرات اقلیم است که دسترسی به آب را کمتر و کمتر می کند.

با توجه به این رویدادها دانشمندان از جامعه جهانی می خواهند هشدارها درباره تغییرات اقلیم را جدی بگیرند.

بر اساس برآوردهای آژانس بین المللی انرژی، برق آبی یکی از بزرگترین منابع تولید انرژی پاک در دنیاست و نزدیک به 16 درصد از برق پاک تولیدی دنیا از این طریق به دست می‌آید.

با این حال تغییرات اقلیم امسال باعث شده است که تولید برق آبی در مناطقی چون برزیل و غرب ایالات متحده با کاهش همراه باشد.

در آسیا هم چین که هنوز از نتایج خشکسالی سال گذشته خلاص نشده است با کاهش تولید برق آبی در استان یونان مواجه شده است.

از سویی مناطقی هم هستند که با مازاد آب مواجه شده اند اما باز هم تولید برق آبی آنها کاهش یافته است. به عنوان مثال کشور مالاوی در جنوب شرق آفریقا در سال گذشته به دلیل سیلاب شدید و خار و خاشاکی که رودخانه های طغیان کرده با خود به همراه داشتند، باعث شدند که دو نیروگاه بزرگ برق آبی این کشور مجبور به تعطیلی شوند و در نتیجه ظرفیت برق آبی کشور از 320 مگاوات به 50 مگاوات کاهش یابد.

رویترز می گوید این عوامل باعث شده است که گردانندگان سیستم های برق و شبکه های برق رسانی مجبور شوند برای تامین برق مورد نیاز خود به نیروگاه های حرارتی متکی باشند، نیروگاه هایی که اغلب سوخت آنها گاز طبیعی یا زغال سنگ است.

در کالیفرنیا به دلیل کاهش سطح آورد رودخانه ها مقامات این ایالت مجبور شده اند برای اولین بار از زمان ساخت سد اوروویل در سال 1967 تاکنون نیروگاه 750 مگاواتی این سد را خاموش کنند. در سال های پر آب این نیروگاه قادر به تامین برق مورد نیاز نیم میلیون خانه است.

نیروگاه دیگر این منطقه در لیک شستا، بزرگترین مخزن آبی دولتی در کالیفرنیا، نیز 30 درصد کمتر از موارد معمول در تابستان برق تولید می کند.

A general view of Hoover Dam, Sunday, March 7, 2021, near Boulder City, Nev. (Kirby Lee via AP)

نیروگاه 2000 مگاواتی سد هاور بر روی رودخانه کلرادو در نوادای آریزونا هم به دلیل کاهش آورد آب 25 درصد کاهش تولید دارد.

یک مگاوات برق می تواند در ایالات متحده برای هزار خانه کافی باشد.

بر اساس گزارش رویترز این کاهش تولید برق آبی در سراسر دنیا باعث شده است که مصرف کنندگان برق رو به سوی تولید برق از سوخت های فسیلی و استفاده از ژنراتورهای با سوخت دیزیل روی بیاورند و به این ترتیب میزان انتشارات گازهای گلخانه ای هم بیشتر شود.

این موضوع با انتقادات فعالین محیط زیست همراه شده است.

۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۵۱
تعداد بازدید : ۱۸۲