دستاورد دلار گران برای طرح‌های نفت و پتروشیمی

دستاورد دلار گران برای طرح‌های نفت و پتروشیمی
معاون اسبق وزیر نفت با تاکید بر اینکه افزایش قیمت دلار بهترین شرایط اقتصادی را برای توقف واردات و ساخت داخلی کالا و تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی فراهم کرده است، اعلام کرد: با این شرایط یارانه‌ها به‌جای واردات صرف ساخت کالای طرحهای نفت و پتروشیمی در داخل کشور می‌شود.
اکبر ترکان در گفتگو با مهر درباره تاثیر گرانی ارز بر بازار ساخت کالا و تجهیزات صنعت نفت، گاز و پتروشیمی توسط سازندگان داخلی، گفت: در سال‌های گذشته با وجود اینکه توسعه ساخت داخل در شعار به صورت پر رنگ همواره مطرح می‌شد اما در عمل سیستم طوری بود که واردات از یارانه بیشتری بهره می‌برد.
این کارشناس اقتصاد انرژی با اعلام اینکه در حال حاضر با افزایش قیمت دلار زمینه تحقق اهداف توسعه ساخت داخل افزایش یافته است، تصریح کرد: بر اساس شاخص‌های بانک مرکزی، واحد تولید کالایی که در سال 1383 برای نمونه 100 بوده، در حال حاضر به 381 یعنی حدود چهار برابر معادل 400 درصد رسیده است.
معاون اسبق برنامه ریزی وزارت نفت با بیان اینکه تا چند ماه قبل قیمت ارز مرجع حدود 1260 تومان بود، بیان کرد: در سال‌های گذشته با نرخ دلار 1200 تومانی، با وجود شعار ساخت داخل، در عمل یارانه‌ها به جای ساخت داخلی بیشتر به واردات کالا و تجهیزات نفتی اختصاص می یافت.
وی با یادآوری اینکه در شرایط فعلی با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و غیر رسمی به بیش از 3000 تومان، دیگر واردات صرفه اقتصادی ندارد، بیان کرد:هم اکنون قیمت تمام شده کالاهای ساخت داخل با نمونه وارداتی قیمت مشابه و حتی کمتری دارد، در این شرایط امکان تحقق اهداف ساخت داخل بیش از سال‌های گذشته است.
معاون اسبق وزیر نفت در دولت نهم با تاکید بر اینکه با افزایش نرخ دلار و به‌تبع بالا رفتن صرفه اقتصادی ساخت کالا و تجهیزات نفتی و پتروشیمی در داخل کشور قطعا باید ابزارهای توسعه تولید و ساخت بومی انواع کالا و تجهیزات فراهم شود، اظهار داشت: بر این اساس، راه‌اندازی یک بانک جامع اطلاعاتی مجازی به منظور یکپارچه‌سازی لیست کاملی از وضعیت نظام پیمانکاری، تعداد پیمانکاران، وضعیت ساخت داخل و سازندگان داخلی و مشاوران مهندسی می‌تواند کمک زیادی در شتاب دهی به روند داخلی سازی صنعت نفت و پتروشیمی کشور بکند.
وی، ایجاد نخستین بانک اطلاعاتی جامع صنعت پتروشیمی و صنایع تکمیلی ایران در فضای مجازی را گامی در زمینه توسعه این صنایع کارآفرین عنوان کرد و خاطرنشان کرد: با توسعه اطلاعات مجموعه پیمانکاران، کارفرمایان، کالا و تجهیزات ساخت داخل و انواع خوراک‌های پتروشیمیایی می‌توان از شرایط موجود برای خودکفائی حداکثری صنعت نفت و پتروشیمی از کالاهای خارجی حداکثر استفاده را کرد.
۱۶ دی ۱۳۹۱ ۱۴:۲۵
تعداد بازدید : ۱,۵۰۲