اوپک: بازارهای نفت نیازی به نفت بیشتر ندارند

چهار منبع آگاه خبر دادند با وجود فشار آمریکا برای عرضه بیشتر نفت و کنترل رشد قیمتها، اوپک و متحدانش معتقدند بازارهای نفت نیازی به نفت بیشتر از میزان برنامه ریزی شده توسط این گروه در ماههای آینده ندارند.
به گزارش اوپکس به نقل از رویترز، قیمت نفت برنت امسال تحت تاثیر احیای اقتصادی از پاندمی و ادامه محدودیت عرضه گروه اوپک پلاس ۳۵ درصد رشد کرده و در حدود ۷۰ دلار در هر بشکه معامله می شود.
دولت جو بایدن، رییس جمهور آمریکا هفته گذشته از اوپک پلاس خواست تولیدش را برای مقابله با افزایش قیمتهای بنزین که تهدیدی برای روند احیای اقتصادی جهانی است، افزایش دهد.

اعضای گروه اوپک پلاس در ژوییه موافقت کردند تولیدشان را از اوت تا دسامبر ماهانه مجموعا ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند تا محدودیت فعلی عرضه به میزان ۵.۸ میلیون بشکه در روز به طور کامل خاتمه پیدا کند.

یکی از این چهار منبع آگاه که مایل نبود نامش فاش شود، به رویترز گفت: نیازی به عرضه بیشتر نفت به شکل فوری وجود ندارد و یک منبع دیگر گفت: هیچ نگرانی وجود ندارد که افزایش برنامه ریزی شده عرضه، تقاضایی را بدون پاسخ نگه دارد. دو منبع دیگر اوپک پلاس اظهار کردند جدیدترین آمار اوپک و آژانس بین المللی انرژی هم نشان داده که هیچ نیازی به عرضه نفت بیشتر نیست.

درخواست آمریکا از اوپک پلاس برای عرضه بیشتر نفت با تلاشهای این کشور برای مقابله با تغییرات اقلیمی و اقداماتش برای کنترل افزایش حفاری نفت داخلی در تضاد است. اما جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن از کشورهای تولیدکننده بزرگ نفت شامل عربستان سعودی برای عدم تولید کافی پس از شیوع ویروس کرونا انتقاد کرده است.

این بیانیه یادآور نحوه برخورد دولت قبلی آمریکا با اوپک بود. دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا تهدید کرده بود اگر عربستان سعودی تولیدش را افزایش ندهد، نیروهای نظامی آمریکا را از این کشور خارج خواهد کرد.



اوپک پلاس از ماه مه سال ۲۰۲۰ محدودیت عرضه به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز را به اجرا گذاشت و سپس با توجه به بهبود تقاضا، به تسهیل این محدودیت عرضه و افزایش تدریجی تولید اقدام کرد.

نشست بعدی وزیران اوپک پلاس برای بازبینی سیاست تولید در اول سپتامبر برگزار می شود. سه منبع از چهار منبع آگاه اظهار کردند تا آن زمان اطلاعات بیشتری موجود خواهد بود و به تصمیمات بعدی این گروه کمک می کند.

آمار انجمن اتوموبیل آمریکا نشان می دهد قیمت بنزین در پمپ بنزینهای آمریکا به حدود سه دلار و ۱۸ سنت در هر گالن رسیده که بیش از یک دلار بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.
۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۳۸
تعداد بازدید : ۱۶۰