پالایش و پخش هفته آینده درباره قیمت وکیوم باتوم تصمیم می‌گیرد

پالایش و پخش هفته آینده درباره قیمت وکیوم باتوم تصمیم می‌گیرد
مدیر روابط عمومی پالایشگاه بندرعباس با بیان اینکه تصمیم‌گیری نهایی درباره نرخ خوراک قیر علت توقف عرضه در بورس کالا بود، گفت: شرکت‌های «پالایش و پخش» و «پخش» طی هفته آینده درباره نرخ نهایی وکیوم‌باتوم تصمیم‌گیری می‌کنند.
سیدمحمدعلی مجتهدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که علت توقف عرضه 7 هزار تن وکیوم باتوم در تالار صادراتی بورس کالا چه بود، اظهار داشت: باید درباره نرخ خوراک قیر توسط شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصمیم‌گیری شود.

وی ادامه داد: تا هفته آینده طی جلسه‌ای درباره نرخ خوراک قیر تصمیم‌گیری خواهد شد و قیمت نهایی آن نیز اعلام می‌شود.

به گزارش فارس،‌ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران طی نامه‌ای به بورس کالا، نرخ جدید برخی فرآورده‌ها مانند وکیوم باتوم برای مصارف داخلی را حداقل 60 درصد افزایش و در هر کیلو 10 هزار و 33 ریال پیشنهاد کرده که تاکنون این مبالغ توسط بورس کالای ایران پذیرفته نشده است.

بر همین اساس، فعالان رینگ صادراتی بورس کالا معتقدند در صورت محاسبه این قیمت توسط شرکت ملی پخش باید حداقل بین 85 تا 90 دلار در هر تن بابت هزینه‌های تحریم از قیمت‌های ابلاغی جدید کسر و قیمت متعادلی پیشنهاد شود.

پیش از این یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تأکید کرده بود: شرکت‌های پخش و برخی از پالایشگاه‌ها در خارج از بورس نسبت به فروش علی‌الحساب اقدام کرده‌اند که این امر مغایر مصوبات ستاد هدفمندی یارانه‌ها بوده و سازمان حمایت بر مصرف کنندگان و تولیدکنندگان کنترلی بر روی عرضه‌های خارج از بورس این پالایشگاه‌ها ندارد.

بر اساس این گزارش، به دلیل تصمیم شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، قیر صادراتی در بورس کالا بیش از یک ماه و خوراک تولید قیر نیز طی هفته‌های اخیر عرضه نمی‌شوند.

همچنین اخیرا برخی از تولیدکنندگان قیر و حتی محصولات پتروشیمی اعلام کرده‌اند که حاشیه سود این شرکت ها به دلیل محاسبه قیمت خوراک با ارز مبادله‌ای کاهش یافته است و از این بابت گلایه‌مند هستند.

۱۶ دی ۱۳۹۱ ۱۴:۲۷
تعداد بازدید : ۱,۶۴۱