واحد خبرگیری اکونومیست گزارش داد:آسیا خریدار کل نفت تولیدی ایران

واحد خبرگیری اکونومیست گزارش داد:آسیا خریدار کل نفت تولیدی ایران
بر اساس تازه ترین گزارش منتشر شده از سوی واحد خبرگیری اکونومیست (EIU) چهار کشور آسیایی تقریبا تمامی نفت تولیدی ایران را خریدارند .
به گزارش نکونیوز به نقل از "دی دیپلمات " در این گزارش آمده است که با وجود کاهش چشمگیر واردات نفتی کشورهای آسیایی اما در حال حاضر تقریبا تمامی صادرات نفتی ایران روانه بازار داخلی ۴ کشور آسیایی یعنی چین، کره جنوبی، ژاپن و هند می شود .
در گزارش EIU ادعا شده که صادرات نفتی ایران ۸۰ درصد درآمدهای صادراتی ایران را به خود اختصاص داده و ۵۰ تا ۶۰ درصد درآمد دولت از محل صادرات نفت حاصل می شود .بودجه جاری دولت ایران برای سال مالی کنونی که تا ماه مارس میلادی ادامه خواهد داشت با صادرات روزانه ۲.۲ میلیون بشکه نفت در هر روز بسته شده است .
این درحالی است که آژانس بین المللی انرژی در آخرین گزارش خود مدعی شده که ایران روزانه ۱.۱ میلیون بشکه صادرات نفتی دارد و این به معنای از دست رفتن ۵ میلیارد دلار از درآمدهای ماهانه این کشور است .
در این گزارش آمده است که با توجه به تحریم های غرب ایران هم اکنون به مشتریان آسیایی خود به خصوص چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت ایران وابستگی زیادی دارد . طبق بررسی ها با وجود کاهش ۲۳ درصدی واردات در ۱۱ ماهه نخست سال ۲۰۱۲ ، هم اکنون چین در حدود نیمی از نفت تولیدی روزانه ایران را خریداری می کند .
در مورد هند اینطور گزارش شده که این کشور در ۸ ماهه نخست سال جاری میزان واردات نفتی خود از ایران را ۱۷ درصد کاهش داده و قصد دارد که در سال ۲۰۱۳ نیز ۱۰ تا ۱۵ درصد از واردات نفتی خود از ایران را کاهش دهد .
واحد خبرگیری اکونومیست در گزارش خود آورده است که کره جنوبی و ژاپن نیز در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۲ واردات نفتی خود از ایران را در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۱ در حدود ۴۰ درصد تنزل داده اند .سئول اعلام کرده که قصد دارد تا ماه می سال ۲۰۱۳ بار دیگر واردات نفتی خود از ایران را تا ۲۰ درصد کاهش دهد .
در این گزارش ادعا شده که با وجود مشکلات ایجاد شده در نتیجه تحریم نفتی برای بسیاری از کشورهای خریدار نفت ایران اما با توجه به تداوم رشد اقتصادی کند جهان امکان تداوم اجرای تحریم ها بدون آنکه قیمت فراورده های انرژی افزایش یابد وجود دارد .
۱۶ دی ۱۳۹۱ ۱۴:۳۴
تعداد بازدید : ۱,۴۲۹