چهار سال دیگر تقاضای نفت به اوج خود می رسد

چهار سال دیگر تقاضای نفت به اوج خود می رسد
تحلیلگران مؤسسه پلاتس اعلام کردند که نقشه راه اروپا سبب می‌شود تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۵ به اوج و افول خود برسد.

به گزارش پلاتس، تحلیلگران پلاتس اعلام کردند که اگر جهان براساس نقشه راه هیئت میان‌دولتی تغییرات آب و هوایی (IPCC)  سازمان ملل متحد پیش برود، زمان اوج و افول تقاضای جهانی نفت خام و میعانات گازی چهار سال دیگر خواهد بود و در سه دهه پس از آن ۴۰ درصد کاهش می‌یابد.

بر اساس این طرح، گرمایش زمین باید به تا ۱.۵ تا ۲ درجه سانتیگراد محدود شود.

تحلیلگران پلاتس با اشاره به تازه‌ترین گزارش آی‌پی‌سی‌سی اعلام کردند که در صورت عملی شدن سناریوی محدود کردن روند گرمایش زمین تا دو درجه سانتیگراد، تقاضای نفت خام و میعانات گازی کاهش می‌یابد و در سال ۲۰۵۰ به ۵۰ میلیون بشکه در روز می‌رسد. این رقم بسیار کمتر از برآورد تقاضا در سال ۲۰۲۱ یعنی ۹۹ میلیون بشکه در روز است. انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۵ به اوج خود یعنی ۱۰۴ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

هیئت میان دولتی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد در نهم ماه اوت (۱۸ مردادماه) هشدار داده بود در صورتی که به‌سرعت اقدام نشود، دستیابی به هدف محدود کردن گرمایش زمین تا ۱.۵ یا ۲ درجه سانتی‌گراد، به‌زودی غیرممکن می‌شود.

این در حالی است که تحلیلگران پلاتس معتقدند با سناریوی کنونی، مجموع عرضه و تقاضای میعانات در سال ۲۰۴۰ به اوج خود یعنی ۱۱۱ میلیون بشکه در روز می‌رسد و پس از آن به‌تدریج کاهش می‌یابد و در سال ۲۰۵۰ به ۱۰۸ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

۳ شهریور ۱۴۰۰ ۱۰:۵۳
تعداد بازدید : ۱۶۳