نخستین مخزن ذخیره‌سازی گاز خاورمیانه افتتاح شد

نخستین مخزن ذخیره‌سازی گاز خاورمیانه افتتاح شد
با حضور رئیس جمهوری امروز شنبه 16 دی ماه به‌طور رسمی نخستین پروژه ذخیره‌سازی گاز خاورمیانه و پالایشگاه 10 میلیون مترمکعبی گاز سراجه قم افتتاح ‌شد.
به گزارش خبرنگار اعزامی پانا نیوز به سراجه قم، با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری امروز شنبه 16 دی ماه نخستین پروژه ذخیره سازی گاز خاورمیانه و پالایشگاه گاز سراجه قم به‌طور رسمی افتتاح ‌شد.

این 2 پروژه گازی با سرمایه گذاری حدود 220 میلیارد تومانی اولین پروژه ذخیره سازی گاز طبیعی ایران و منطقه خاورمیانه با ظرفیت تزریق و برداشت روزانه حدود 10 میلیون مترمکعب در مدار بهره برداری برداری قرار گرفت.

آمارهای رسمی نشان می دهد تاکنون بیش از 700 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در مخزن سراجه قم ذخیره سازی شده است ضمن آنکه در حال حاضر امکان برداشت روزانه 4 تا 5 میلیون مترمکعب گاز از این مخزن زیرزمینی وجود دارد.

در کنار تاسیسات تزریق و ذخیره سازی گاز، پالایشگاه 10 میلیون مترمکعبی گاز این منطقه هم راه اندازی رسمی شد،در بخش تاسیسات بالادستی مخزن سراجه قم 5 حلقه چاه برای تزریق گاز در اختیار شرکت گاز قرار گرفته و پیش بینی می‌شود تا تابستان سال آینده در فاز اول بیش از 1.5 میلیارد متر مکعب گاز در این مخزن زیرزمینی ذخیره‌سازی شود.

ظرفیت نهایی سراجه قم را سالانه 3.3 میلیارد متر مکعب است و در نهایت با بهره برداری از فازهای جدید این پروژه امکان برداشت تا سقف 30 میلیون متر مکعب گاز وجود دارد.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد راه اندازی مخزن ذخیره‌سازی گاز افزایش تولید میعانات گازی کشور است، برآوردها نشان می‌دهد حدود 12.5 میلیون بشکه میعانات گازی در سراجه قم ذخیره سازی شده است که با تزریق گاز هم اکنون روزانه 10 هزار بشکه میعانات گازی تولید می شود.

هم اکنون قیمت هر بشکه میعانات گازی حدود 100 تا 110 دلار است که در مجموع با بهره برداری از مخزن سراجه قم علاوه بر افزایش پایداری شبکه گاز، امکان دست یابی به درآمد حدود 1.5 میلیارد دلاری وجود دارد.
۱۶ دی ۱۳۹۱ ۱۴:۳۹
تعداد بازدید : ۱,۴۷۹