صادرات مواد پتروشیمی بیش از 9میلیارد دلار ارزآوری داشت

صادرات مواد پتروشیمی بیش از 9میلیارد دلار ارزآوری داشت
معاون وزیرنفت و مدیرعامل شرکت ملی پتروشمی ایران گفت: در 11ماهه امسال با صادرات 14میلیون و 600هزار تن محصولات پتروشمی 9میلیارد و 700میلیون دلار برای کشور ارزآوری بدست آمد.
عبدالحسین بیات دوشنبه درگفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: مقصد محصولات پتروشیمی به جز رژیم صهیونیستی و آمریکا بقیه نقاط جهان است.
وی اضافه کرد: هم اینک ظرفیت نصب شده فعلی پتروشیمی کشور 7/21میلیون تن است که در مدار تولید قرار دارد.
بیات اضافه کرد: همچنین 5/6میلیون تن ظرفیت پروژه های مختلف پتروشیمی در فازهای یک و دو عسلویه دردست اجراست که برای بهره برداری از آنها سه میلیارد دلار اعتبار نیاز است.
وی اظهار داشت: بالغ بر یک میلیارد دلار نیز طرح های پتروشیمی باقی مانده در منطقه ماهشهر وجود دارد.
بیات گفت: علاوه براین ظرفیت طرح های پتروشیمی که مجوز آنها صادر شده و به طورعموم در فرایند عقد قرار دادهای تجاری است و در قالب برنامه پنج ساله توسعه پنجم در عسلویه استان بوشهر اجرا می شود27میلیون تن است که برای اجرای آنها 19میلیارد دلارسرمایه مورد نیاز است.
وی افزود: تاکنون قرارداد اجرایبیش از شش میلیارد دلار از این طرح ها منعقد شده و در چند هفته پیش نیز عملیات اجرایی برخی از آنها آغاز شد.
بیات اضافه کرد: تحقق ظرفیت های پیش بینی شده در این منطقه منوط و مشروط به پیشرفت پروژه مهم پتروشیمی دماوند است که تلاش خواهد شد با تامین منابع آن این پروژه به سرانجام برسد.
وی افزود: جذب مشارکت های خارجی در بخش بالا، پایین و میان دستی دردست برنامه ریزی است.
بیات یادآور شد: یکی دیگر از راه های تامین منابع برای اجرای طرح های پتروشیمی فاینانس های خارجی است که این دو مسیر باید با شدت تمام پیگیری و اجرا شود.
۱۷ اسفند ۱۳۸۹ ۱۱:۵۲
اتاق تهران |
تعداد بازدید : ۱,۶۵۳