بیستمین نشست وزارتی اوپک پلاس برگزار شد

بیستمین نشست وزارتی اوپک پلاس برگزار شد
بیستمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به ائتلاف اوپک پلاس شامگاه چهارشنبه برگزار شد.
۲۳ عضو ائتلاف اوپک پلاس (چهارشنبه، ۱۰ شهریورماه) در شرایطی گرد هم آمدند که آمریکا، اوپک و متحدانش را برای افزایش تولید نفت به‌منظور مقابله با افزایش قیمت بنزین در این کشور تحت فشار قرار داده است، هرچند منابع مطلع می‌گویند با وجود این فشار تغییری در برنامه ائتلاف اوپک پلاس داده نمی‌شود.

کمیته فنی اوپک پلاس (JTC) هم که پیش از دیدار وزیران ائتلاف اوپک پلاس ارزیابی خود را از عوامل بنیادین بازار ارائه می‌دهد در نشست دیروز خود پیش‌بینی کرد بازار نفت امسال ۹۰۰ هزار بشکه در روز کمبود عرضه خواهد داشت، اما در سال ۲۰۲۲ با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز مازاد عرضه روبه‌رو می‌شود.

این کمیته انتظار دارد تقاضای جهانی نفت امسال طبق پیش‌بینی قبلی این کمیته ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار بشکه در روز و در سال آینده ۳ میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

ائتلاف اوپک پلاس پس از مذاکرات نفس‌گیر و بدون نتیجه در نشست هجدهم، در نوزدهمین نشست توافق کردند مجموع تولید اعضا از ماه اوت ۲۰۲۱ ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز تا کاهش عرضه روزانه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای تسهیل ‌شود.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که نشست دیروز اوپک پلاس بر تصمیم نوزدهمین نشست این ائتلاف تأکید خواهد کرد و تغییری در برنامه عرضه نفت در ماه سپتامبر ایجاد نخواهد شد، با این وجود باید صبر کرد؛ اوپک پلاس در نشست‌های اخیر نشان داده غیرقابل پیش‌بینی است.

اوپک پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران کووید ۱۹، تولید خود را از ماه مه سال ۲۰۲۰ به میزان ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود کرد، اما از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور
تسهیل کرده است.

🔴 اوجی: به محض برطرف شدن تحریم‌ها با افزایش تولید نفت به بالاترین سطح ممکن در جهت جبران خسارت‌های فراوان اقدام می‌کنیم/ به همکاری سازنده و حمایت موثر از اوپک و توافق بیانیه همکاری ادامه می‌دهیم

📍جواد اوجی، وزیر نفت در نخسین حضورش در نشست اوپک پلاس:

🔺آنچه که تولیدکنندگان نفت اوپک و غیراوپک را از ابتدای سال ٢٠١٧ تاکنون در کنار هم قرار داده است، تلاش برای برقراری و حفظ ثبات در بازار جهانی نفت از طریق همکاری است.

🔺ایران به‌عنوان یکی از اعضای مؤسس اوپک با وجود فشارهای وارده ناشی از تحریم‌های ظالمانه، همواره از اصل همکاری ائتلاف اوپک پلاس حمایت کرده و به اصول و اهداف این همکاری پایبند بوده است.

🔺حفظ و تداوم دستاوردهای بیانیه همکاری بر اساس شرایط حاکم بر بازار جهانی نفت به سود هر دو گروه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و همچنین اقتصاد جهان خواهد بود.

🔺اوپک پلاس با وجود همه دشواری‌های دو سال گذشته به‌دلیل شیوع ویروس کرونا توانسته است همچنان به اصول و اهداف مشترک خود پایبند باشند و به حرکت مشترک خود در مقابله با چالش‌ها بازار جهانی نفت ادامه دهند.

🔺ثبات و پایداری امنیت انرژی در جهان مستلزم رویکردی غیرسیاسی به بازار نفت است.

🔺ایران آمادگی دارد که به محض برطرف شدن تحریم‌های یکجانبه آمریکا، با افزایش تولید نفت به بالاترین سطح ممکن در جهت جبران خسارت‌های فراوان اقدام کند.

🔺تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران سبب شد ایران از تولید ۱.۸ میلیارد بشکه نفت و بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در آمد نفتی محروم شود.

🔺اعمال تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه از سوی آمریکا بر دو عضو مؤسس اوپک، در تعارض با اصول و مقررات حقوق بین‌الملل است.

🔺در دولت سیزدهم همانند گذشته به همکاری سازنده و حمایت موثر خود از اوپک و توافق بیانیه همکاری همسو با حفاظت از منافع جمعی کشورهای عضو ادامه خواهیم داد.

🔺به عنوان وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، تمامی تلاش خود را برای حفاظت از منافع تولیدکنندگان نفت اوپک و غیراوپک به کار خواهم بست.

⭕️ تأکید اوپک پلاس بر افزایش تدریجی تولید نفت

🔹 براساس تصمیم امروز (پنجشنبه، ۱۰ شهریورماه) نشست وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس، تولید نفت کشورهای عضو این ائتلاف در ماه اکتبر ۴۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد.

🔹اعضای اوپک پلاس در نوزدهمین نشست خود توافق کرده بودند مجموع تولید اعضا از ماه اوت ۲۰۲۱ ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز تا کاهش عرضه روزانه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای تسهیل ‌شود.

🔹همچنین اوپک پلاس در نوزدهمین نشست موافقت خود را با تغییر خط پایه تولید پنج کشور کویت، عراق، امارات، عربستان و روسیه از مه ۲۰۲۲ اعلام کردند، افزایش تولید پنج کشور یادشده با تغییر خط پایه تولید در مجموع یک میلیون و ۶۳۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد.

🔹اوپک پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس همه‌گیر کووید-۱۹، تولید خود را از ماه مه سال ۲۰۲۰ به میزان ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود کرد، اما از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور تسهیل کرده است.

🔹اعضای این ائتلاف تصمیم گرفتند بیست و یکمین نشست مشترک اوپک و غیراوپک (اوپک پلاس) چهارم اکتبر (جمعه، ١٢ مهرماه ) برگزار شود.
رگزار شد.
در این نشست به ادامه آثار همه‌گیری ویروس کرونا که همچنان تردیدهایی را پیش‌روی بازارهای نفت قرار داده است، اشاره شد، در عین حال تأکید شد با تسریع احیای شرایط اقتصادی در پی کاهش ذخیره‌سازی‌های نفت خام کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (اوئی‌سی‌دی)، تقویت بنیان‌های بازار ادامه دارد.
در این نشست همچنین از عملکرد مثبت کشورهای شرکت‌کننده در توافقنامه همکاری (DoC) استقبال و مجموع پایبندی اعضا (از جمله مکزیک) به کاهش تولید نفت در ماه ژوئیه ۱۱۰ درصد اعلام شد که بیانگر روند پایبندی بالای کشورهای شرکت‌کننده در این توافقنامه است.
در ادامه نشست وزارتی اوپک پلاس با توجه به بنیان‌های کنونی بازار نفت و اجماع درباره چشم‌انداز آن:
تصمیم‌ گرفته شده در دهمین نشست وزیران اوپک و غیر اوپک (آوریل ۲۰۲۰) که در نوزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس (ONOMM) هم تائید شده بود، مورد تأکید قرار گرفت.
برنامه تسهیل توافق کاهش تولید و سازوکار تعدیل ماهانه تولید - که در نوزدهمین نشست وزیران اوپک پلاس تصویب شده بود - دوباره تأیید شد و بر اساس آن مقرر شد مجموع عرضه ماهانه اوپک پلاس در اکتبر ۲۰۲۱ هم ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.
مهلت جبران تخطی بعضی تولیدکنندگان تا پایان دسامبر ۲۰۲۱ – با توجه به درخواست برخی از کشورهای متخطی - تمدید شد. همچنین مقرر شد این کشورها برنامه‌های جبرانی خود را تا ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱ ارائه کنند.
در همین حال، بر اهمیت حیاتی پایبندی کامل به سهمیه تولید اعضا و استفاده از تمدید فرصت ایجادشده برای جبران تخطی از سهمیه کاهش تولید تا پایان دسامبر ۲۰۲۱ تأکید شد.
در پایان مقرر شد بیست و یکمین نشست مشترک وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک (اوپک پلاس) چهارم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۲ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شود.
۱۱ شهریور ۱۴۰۰ ۰۲:۴۴
تعداد بازدید : ۲۷۴