سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیارد دلاری در صنعت نفت و گاز

سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیارد دلاری در صنعت نفت و گاز
وزیر نفت گفت: امسال ۲۵ میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه‌گذاری شده که این رقم غیر از بیع ‌متقابل و اوراق مشارکت فروخته شده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» رستم قاسمی وزیر نفت امروز در پنجمین کنفرانس توسعه نظام تأمین مالی در تهران اظهار داشت: با توجه به رشد منفی اقتصاد جهانی در سال 2013 میلادی و همچنین رشد اقتصادی ژاپن و کشورهایی مانند چین، در مجموع رشد مصرف انرژی در دنیا حداقل دو درصد افزایش خواهد داشت.

قاسمی با بیان اینکه 80 درصد سبد انرژی جهان به نفت اختصاص دارد، گفت: خوشبختانه وضعیت کشور ما در این مورد منحصر به فرد است.

وی ادامه داد: منابع معدنی کشور ما به لحاظ ترکیبی بسیار مناسب است و کمتر کشوری در دنیا مشابه این منابع را دارد.

وزیر نفت گفت: ایران در حال حاضر از نظر ذخایر گازی جایگاه دوم دنیا را دارد و هنوز هم مناطق جدیدی برای اکتشاف در کشور وجود دارد.

به گفته وی طرح تحول صنعت نفت به مجلس ارائه شده است و در آن همه ساختارهای صنعت اعم از توسعه، حجم سرمایه‌گذاری، توجه صنعت داخل به منابع مورد نیاز آمده است.

وزیر نفت تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید 4 میلیون بشکه نفت در کشور وجود دارد که این رقم تا سال 94 باید به 5.5 میلیون افزایش یابد. در بخش گاز هم باید تا سال 94 یک میلیارد و 470 میلیون متر مکعب تولید گاز تولید شود.

وی افزود: برای رسیدن به این ارقام پیش‌بینی شده است که 400 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت نیازمندیم که در این صورت درآمد سالانه نفت و گاز به ارزش بازاری 500 میلیارد دلار خواهد رسید.

وزیر نفت ادامه داد: بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها که در اولویت قرار گرفته، سرمایه‌گذاری در 27 میدان مشترک کشور است.

وی با بیان اینکه هم اکنون روزانه 300 میلیون متر مکعب گاز از فارس جنوبی برداشت شود ،گفت: این رقم باید تا پایان شهریور سال آینده به 150 میلیون متر مکعب و تا پایان برنامه پنجم توسعه به 750 میلیون متر مکعب برسد.

وزیر نفت اظهار داشت: با توجه به تحریم‌ها باید ظرفیت تولید کشور افزایش پیدا کند، در شرایط فعلی اگر تولید نفت 5 یا 6 میلیون بشکه در روز بود دنیا متفاوت برخورد می‌کرد، زیرا رشد اقتصادی رابطه مستقیمی با قیمت انرژی دارد.

وی با تاکید بر اینکه برخی از کشورها متقاضی خرید فراورده‌های نفت را دارند برای جلوگیری از خام‌فروشی ضروری است به جای صدور نفت خام فرآورده فروخته شود و براساس اصل 44 قانون اساسی بستر سرمایه‌گذاری در پایین‌دست نفت برای بخش خصوصی آماده است.

قاسمی با اشاره به مصرف روزانه 530 میلیون متر مکعب گاز در کشور گفت: از این میزان 450 میلیون متر مکعب مربوط به بخش خانگی است.

وی ادامه داد: بنابر این مازاد تولید گاز در کشور باید صادر شود و بهتر این است، برای صادرات گاز آن را تبدیل به نفت کنیم، تا ارزش افزوده ایجاد شود.

وزیر نفت با اشاره به رسیدن فعالیت در صنایع پتروشیمی کشور گفت: در حال حاضر 57 میلیون تن ظرفیت معادل نفت شده پتروشیمی در کشور است و این ظرفیت به بالای 100 میلیون تن در سال می‌رسد و با تنظیم قیمت خوراک صنعت پتروشیمی بهترین وضعیت برای سرمایه‌گذاری را دارد.

وزیر نفت با اشاره به تدوین سند توسعه برای همه بخش‌های صنعت نفت گفت: در حال حاضر با وجود تحریم‌ها 105 هزار نفر در پارس جنوبی مشغول فعالیت هستند و قرارداد 23 میدان مشترک نیز نهایی شده است.

وی ادامه داد: امسال 25 میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه‌گذاری شده که این رقم غیر از بیع‌متقابل و اوراق مشارکت فروخته شده است.

قاسمی در مورد روش‌های تأمین مالی صنعت نفت گفت: روش بودجه‌ای، بیع‌متقابل ، اوراق مشارکت ریالی و ارزی (30 میلیارد دلار) از جمله این روش‌ها است.

به گفته وی همچنین صندوق انرژی ایجاد شده که تاکنون 6 میلیارد دلار از این صندوق دریافت کرده‌ایم که 80 درصد آن از طریق بانک ملت تأمین شده است.

وزیر نفت در مورد اوراق سلف نفتی گفت: مطالعه این کار از سال گذشته آغاز شده و با برخی کشورها نیز در این زمینه مذاکره شده است.

وی ادامه داد: ارزش هر قرارداد این اوراق معادله ارزش یک بشکه نفت است و از مزایای آن تأمین مالی اختصاصی برای نفت است.

۱۸ دی ۱۳۹۱ ۰۰:۱۶
تعداد بازدید : ۸۷۹