جزئیات توقف ساخت 10 پتروشیمی

جزئیات توقف ساخت 10 پتروشیمی
با تاخیر چین در تامین فاینانس طرح‌های جدید پتروشیمی عملیات ساخت 10 طرح جدید متانول با ظرفیت تولید 15 میلیون تن محصول در عسلویه متوقف شده است، با این وجود شرکت ملی صنایع پتروشیمی برنامه‌های جدیدی را برای تامین منابع مالی این پروژه‌ها ارائه کرده است.
به گزارش خبرنگار مهر، رستم قاسمی وزیر نفت اسفند ماه سال گذشته از توافق با چین برای تامین منابع مالی برخی از طرح‌های پتروشیمی خبر داد و گفت: بر اساس آخرین توافق انجام شده، سرمایه گذاران این کشور آسیایی برای تامین منابع مالی و گشایش خط اعتباری برای 20 طرح پتروشیمی ایران اعلام آمادگی کرده اند.
با گذشت نزدیک به یکسال از این توافق مالی تهران- پکن، تاکنون موسسات مالی و اعتباری این کشور آسیایی حتی یک دلار بای تامین فاینانس مجتمع‌های در ساخت پتروشیمی ایران پرداخت نکرده‌اند.
عدم گشایش فاینانس چینی در نهایت منجر به توقف ساخت تعدادی از مجتمع‌های پتروشیمی تولیدکننده متانول در فاز دوم منطقه ویزه اقتصادی انرژی پارس در بندر عسلویه شده است.
در حال حاضر شرکت ملی صنایع پتروشیمی مجوزهایی را برای سرمایه گذاران بخش خصوصی به منظور ساخت 10 مجتمع جدید تولید متانول در عسلویه صادر کرده است اما هنوز گشایش تامین منابع مالی برخی از این طرح های تولید متانول انجام نشده است.
تاخیر در تامین منابع مالی طرح‌های جدید متانول منجر به توقف عملیات اجرایی این پروژه‌های پتروشیمیایی شده است و شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم عملا به دلیل اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی نمی تواند تامین منابع مالی این پروژه های پتروشیمیایی را انجام دهد.
با این وجود طراحی، ساخت و اجرای 16 میلیون تن ظرفیت جدید تولید متانول به بخش خصوصی واگذار شده است که با احتساب ظرفیت فعلی ظرفیت تولید این محصول پتروشیمیایی تا مرز 21 میلیون تن در سال وجود دارد.
مشاهدات میدانی خبرنگار مهر از عسلویه نشان می دهد که تمامی 10 طرح جدید تولید متانول در فاز دوم پتروشیمی‌های عسلویه در مرحله تسطیح زمین و آماده سازی کارگاه متوقف شده اند.
هم اکنون پتروشیمی بوشهر، متانول مشارکتی با ونزوئلا، مرجان، سبلان، دنا، دی‌پلیمر آریا، کیمیای پارس خاورمیانه و آرمان هر یک با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 650 هزار تن متانول و 2 پتروشیمی ارگ شیمی پارسا و متانول دوم هر یک با ظرفیت تولید 990 هزار تن متانول از مهمترین طرح‌های در دست اجرا هستند.
در مجموع پیش بینی می‌شود با ساخت و راه اندازی این 10 طرح جدید در مجموع سالانه بیش از 15 میلیون تن به ظرفیت تولید متانول کشور افزوده شود که برای ایجاد این ظرفیت جدید تولید متانول به حدود 3.5 تا 4 میلیارد یورو منابع مالی و اعتباری نیاز است.
احمدرضا حیدرنیا امروز در گفتگو با مهر درباره ساخت 10 طرح جدید تولید متانول ایران در فاز دوم عسلویه، گفت: یکی از مهمترین مشکلات پیش روی این واحدها نحوه تامین منابع مالی و اعتباری است.
مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه بر اساس قوانین دولت و وزارت نفت حق سرمایه گذاری در این طرح های جدید پتروشیمی را ندارد و تمامی این واحدها باید توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی تامین منابع مالی شود، تصریح کرد: با این وجود پیشنهادهایی به بانک مرکزی مطرح شده که راهکارهای تامین منابع مالی این پروژه ها متنوع شود.
این مقام مسئول با اعلام اینکه در شرایط فعلی باید با از راهکارهای مختلفی همچون فاینانس خارجی، صندوق توسعه ملی و منابع موسسات مالی و اعتباری و بانکها برای تامین مالی این پروژه های جدید پتروشیمی استفاده کرد، اظهار داشت: بر این اساس سرمایه گذاران برای تامین منابع نباید محدود به یک مسیر شوند.
وی همچنین خواستار ایجاد کنسرسیومی بین سرمایه گذاران واحدهای جدید متانولی در عسلویه شد و افزود: با ایجاد کنسرسیوم خصوصی می توان یک طرح را ساخت و سپس از محل فروش متانول آن سایر طرح ها را یکی پس از دیگری راه اندازی کرد.
حیدرنیا همچنین با یادآوری اینکه باید در اختصاص منابع صندوق توسعه ملی هم شرایط اختصاص منابع تغییر کند، تبیین کرد: به عبارت دیگر طرح های جدید پتروشیمی متناسب با پیشرفت مقدماتی و اجرائی سطح بندی و منابع صندوق توسعه ملی به طرح هایی اختصاص یابد که از پیشرفت قابل قبول تری برخوردار هستند.
مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه با اجرای این ساز و کار جدید خواب سرمایه به حداقل کاهش می یابد، تبیین کرد: از سوی وام پرداخت شده سایر مجتمع های پتروشیمی راه اندازی شده هم باید بار دیگر برای تامین منابع مایل طرح های جدید پتروشیمی مورد استفاده قرار گیرد.
این مقام مسئول با بیان اینکه باید اجرای طرح های جدید پتروشیمی اولویت بندی و بر اساس پیشرفت اجرایی تامین اعتبار شوند، خاطرنشان کرد: در مجموع با متنوع سازی ساز و کارهای مالی می توان پروژه های جدید پتروشیمی را راه اندازی کرد.
به گزارش مهر، در حال حاضر به طور متوسط سالانه بیش از پنج میلیون تن متانول در صنعت پتروشیمی ایران تولید و به بازارهای جهانی به ویژه در شرق آسیا و اروپای غربی صادر می شود.
در شرایط فعلی صنعت پتروشیمی ایران پس از کشورهای چین، عربستان سعودی و ترینیداد و توباگو چهارمین قطب تولید متانول در جهان است که پیش بینی می‌شود در آینده ای نزدیک با ساخت و راه اندازی واحدهای جدید به ویژه در منطقه عسلویه ایران جایگاه دومین تولید کننده متانول جهان را به خود اختصاص دهد.
آمارهای رسمی حاکی از آن است که از آغاز برنامه پنجم توسعه تاکنون ایران با صادرات سالانه بیش از یک میلیارد و 100 میلیون دلار متانول به بیش از 15 کشور جهان در اروپا و آسیا بخش عمده‌ای از درآمد حاصل از صادرات غیر نفتی را با فروش خارجی این محصول پتروشیمی کسب می کند.
کشورهای چین، ژاپن، جمهوری آذربایجان، اسلوونی، افغانستان، ایتالیا، بلژیک، تایلند، تایوان، کره جنوبی، سریلانکا، عراق، مصر، هلند و هند از مهمترین مشتریان متانول ایران در سال‌های اخیر هستند.
۱۸ دی ۱۳۹۱ ۰۰:۱۹
تعداد بازدید : ۹۶۹