وزیراقتصاد: اقتصاد ایران در نبود مدیریت هوشمند رها شده است

وزیراقتصاد: اقتصاد ایران در نبود مدیریت هوشمند رها شده است
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت که اقتصاد ایران تاکنون به صورت هوشمند مدیریت نشده و این سبب شده شاهد یک نوع رهاشدگی، به هم ریختگی و عدم شفافیت در اقتصاد کشور باشیم.

«سید احسان خاندوزی» در برنامه گفت و گوی ویژه خبری سیما افزود: افزایش نابرابری ، فقر و تورم مشکلات زیادی را در اقتصادی ایران به  وجود آورد است و تنها با هوشمند سازی سیستم ها می توانیم در این زمینه شفاف عمل کنیم.

وزیر اموراقتصادی و دارایی ادامه داد که اداره هوشمند و برنامه ریزی اقتصاد ایران یکی از وظایف مهم ما در این وزارتخانه است و وزارت امور اقتصادی و دارایی باید زمینه هوشمندسازی اقتصاد ایران را فراهم کند.

 وی با بیان اینکه وضعیت کسب و کار اقتصادی در کشور مورد قبول نیست، گفت: بهبود کسب و کار از دیگر اولویت های ما است و وزارت امور اقتصادی و دارایی فقط نباید وصول کننده مالیات باشد، بلکه باید زمینه رونق و توسعه اقتصاد ملی را فراهم کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: در دوره جدید درهای وزارت امور اقتصادی و دارایی برای همه سرمایه گذاران، صادر کنندگان و فعالان اقتصادی باز خواهد بود تا بتوانیم با توسعه فعالیت های اقتصادی شاهد بهبود رونق کسب و کار در اقتصاد ملی ایران باشیم.

خاندوزی بیان کرد: مقررات‌زدایی و رونق کسب و کار یکی از وظایف مهم وزارت امور اقتصادی و دارایی است تا با صدور مجوزها بتوانیم بدون معطلی از طریق درگاه ها مجوزهای لازم را صادر کنیم تا هزینه تولید بیش از پیش کاهش یابد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: بدون شک بازگشت اعتماد مردم شاه ‌بیت کار وزارت امور اقتصادی ودارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و هیات وزیران خواهد بود.

وی یادآورشد: یکی از اموری که در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار گرفته نمایندگی دولت در شرکت‌های دولتی است که وزیر اقتصاد به عنوان رئیس مجمع در این شرکت‌های دولتی محسوب می‌شود در حالی که هیچ وقت شرکت ها در زمینه عملکردها پاسخگویی لازم را نداشته اند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه تمام تلاش ما در این دوره این خواهد بود که همه در زمینه عملکردهای خود پاسخگو باشند، یادآور شد: تلاش خواهیم کرد بانک‌ها، بیمه‌ها، شرکت‌های دولتی و بازار سرمایه با ارائه شفاف عملکردها مردم را در جریان امور خود قرار دهند تا اقتصاد ایران شاهد شفافیت بیشتری باشد، زیرا برخورد فعالانه اعتماد مردم را نیز به وجود می آورد.
خاندوزی افزود: هرچند که ما ۵۰ میلیون نفر سهامدار داریم، اما هم اکنون تعداد زیادی از شرکت ها منتظر ورود به بازار سرمایه هستند و پس از چند ماه تلاش نتوانسته اند این شرکت وارد بازار سهام شوند تا از منابع مالی بازار سرمایه استفاده کنند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: رونق بازار بورس مزیت های زیادی برای اقتصاد ملی دارد و همین چند روز گذشته که سیمان در بورس عرضه شد، قیمت سیمان بیش از ۲۵ درصد کاهش یافت و هم اکنون هر پاکت سیمان به ۲۷ هزار تومان رسیده است و ما می توانیم این مساله را به سایر کالاهای دیگر تسری دهیم تا زمینه بازگرداندن اعتماد بیشتر به بورس عملی شود.
وی به واگذاری سهام دو باشگاه فوتبال پیروزی و استقلال اشاره کرد و گفت: واگذاری سهام این دو باشگاه مشکلاتی دارد که هم اکنون همکاران ما در این وزارتخانه در صدد رفع این مشکلات هستند.
وزیر اقتصاد به اصلاح نظام مالیاتی کشور تاکید کرد و گفت: برای اداره اقتصاد ایران ما به سیستم مناسب مالیاتی نیاز داریم و در یک فضای غبارآلود نمی توان مالیات گرفت، بلکه باید با استفاده از سیستم های هوشمند بتوانیم از واجدین شرایط مالیات عادلانه بگیرم.
وی اظهارداشت: یکی از برنامه های وزارت اقتصاد جلوگیری از فرار مالیاتی است و برنامه پیشنهادی سازمان امور مالیاتی بیش از ۲ سال است در دست تهیه است و قرار شده در زمان مشخص لایحه اصلاح نظام مالیاتی کشور آماده شود، زیرا تنها راه اداره کردن کشور، کسب اطلاعات مالی است تا بتوانیم عادلانه از اشخاص مالیات دریافت کنیم.
خاندوزی سپس به نحوه اجرای ماده ۴۴ قانون اساسی و خصوصی سازی اشاره کرد و گفت: از سال ۸۷ که  ماده ۴۴ قانون اساسی اجرایی شده ۱۳ سال گذشته و همه از این نحوه اجرایی خصوصی سازی در کشور گله مند هستند و امیدواریم با همکاری مجلس شاهد اصلاح قوانین در این زمینه باشیم.
وی در خصوص اصلاح قانون بانک مرکزی نیز گفت: بانک مرکزی سه وظیفه مهم حفظ قدرت خرید مردم، کنترل تورم و کمک به حوزه تولید را بر عهده دارد و برای پاسخگویی کردن این بانک، قوانین آن باید اصلاح شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی به نحوه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: برای انتخاب رئیس کل بانک مرکزی باید گزینه های آن در جلسه هیات دولت مورد بررسی قرار گیرد تا در این مورد تصمیم گیری شود.

وی افزود: برخی از اقدامات ما در حوزه بانکی باید به فوریت انجام شود، مثلا همیشه فعالان اقتصادی از نرخ بانکی و وثیقه های خود اظهار بی اطلاعی می کنند، چون اصل قرارداد در بانک ها است و از آن مطلع نیستند، لذا باید با طراحی سامانه الکترونیکی مربوط به قراردادها، همه فعالان اقتصادی به این سامانه ها و قراردادهای منعقده خود با بانک ها دسترسی داشته باشند.
خاندوزی در خصوص تامین کسری بودجه اظهارداشت: متاسفانه در ماه های اخیر به لحاظ کند شدن وصول مالیاتها ۵۰ هزار میلیارد تومان از تنخواه بانک مرکزی استقراض کردیم تا بتوانیم امورات خود را اداره کنیم و چون این استقراض ممکن است پیامدهای اقتصادی منفی زیادی داشته باشد، لذا با تشکیل کمیته ای در وزارت اقتصاد به دنبال این هستیم که هر ماه فرآیندهای کسری بودجه را به طریقی غیر تورمی دنبال کنیم.

۱۵ شهریور ۱۴۰۰ ۰۹:۱۲
ایرنا |
تعداد بازدید : ۱۱۹