کاهش 70درصدی صادرات قیر و روغن‌ صنعتی/ احتمال توقف کامل صادرات تا چند روز آینده

کاهش 70درصدی صادرات قیر و روغن‌ صنعتی/ احتمال توقف کامل صادرات تا چند روز آینده
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با اشاره به کاهش 70 درصدی صادرات انواع قیر و روغن‌های صنعتی ایران به کشورهای مختلف جهان اعلام کرد: افزایش غیر منطقی قیمت خوراک منجر به کاهش شدید صادرات این محصولات نفتی شده است.
 

حسن خسروجردی امروز در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت صادرات انواع قیر و روغن‌های صنعتی ایران، گفت: از چند روز گذشته تاکنون صادرات انواع قیر و روغن های صنعتی ایران به کشورهای مختلف جهان با کاهش چشمگیری روبرو شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی با اعلام اینکه در شرایط فعلی صادرات این محصولات نفتی بیش از 70 درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: این در حالی است که کشور از ظرفیت صادرات بیش از 2 میلیون و 500 تن قیر و انواع روغن‌های صنعتی به کشورهای مختلف جهان برخوردار است.
 
این فعال اقتصادی در پاسخ به پرسش مهر در خصوص دلایل کاهش توقف صادرات قیر و روغن‌های صنعتی کشور، توضیح داد: افزایش یک باره و غیر منطقی قیمت خوراک عامل این سقوط صادرات این دسته از محصولات نفتی کشور بوده است.
 
وی با بیان اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از ابتدای دی ماه سالجاری قیمت خوراک صنایع قیرسازی و روغن سازی را افزایش داده است، اظهارداشت: صادرکنندگان این محصولات نفتی با افزایش قیمت خوراک مخالف نیستند اما باید این افزایش قیمت به طور منطقی و عادلانه انجام شود.
 
خسروجردی با تاکید بر اینکه مخالف هرگونه ارزان فروشی قیر و روغن های صنعتی به کشورهای مختلف هستیم، تبیین کرد: اما قیمت جدید خوراک صنایع روغن سازی بیش از بازارهای جهانی افزایش یافته است.
 
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، خاطرنشان کرد: در صورتی که تجدید نظری در تعیین قیمت خوراک این صنایع نفتی نشود حتی امکان توقف کامل قیر و روغن های صنعتی ایران به بازارهای جهانی وجود دارد.
 
ماجرای افزایش قیمت خوراک قیر و روغن‌های صنعتی
 
به گزارش مهر، در حال حاضر ایران به دلیل در اختیار داشتن نوع انحصاری "نفت رافینیتی" تنها تولید کننده یک محصول نفتی به نام "لوبکات" در سطح منطقه خاورمیانه است به طوری‌که برخی از کشورهای نفت‌خیز حاشیه خلیج فارس همچون عراق، عربستان سعودی و کویت هم با وجود ساخت پالایشگاه‌های متعدد نفت هیچگونه ظرفیتی برای تولید لوبکات ندارند.
 
لوبکات خوراک پالایشگاه‌های روغن سازی کشور است که پس از تصفیه برای تولید روغن انواع خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد و در شرایط فعلی هم کشور با ساخت و راه اندازی صنایع تکمیلی از ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن اتواع روغن موتور برخوردار است.
 
از سوی دیگر همزمان با تامین نیاز بازارهای داخلی به انواع روغن موتور، ایران یکی از بزرگترین صادر کنندگان روغن موتور به کشورهای مختلف جهان همچون ترکیه، عراق، امارات متحده عربی، هند و برخی از کشورهای اروپایی و آفریقایی بوده و سالانه بیش از 300 هزار تن از این محصول نفتی به بازارهای جهانی صادر می‌شود.
 
با وجود تمامی مزیت‌های جغرافیائی و طبیعی ایران برای تولید و صادرات انواع روغن موتور به عنوان یک محصول غیر نفتی، از ابتدای دی ماه سالجاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با دریافت بخشنامه بانک مرکزی اقدام به افزایش بیش از 80 درصدی قیمت خوراک صنایع و پالایشگاه‌های روغن سازی کشور کرده است.
 
به عبارت دیگر، با اجرای این بخشنامه بانک مرکزی مبنای محاسبه خوراک پالایشگاه‌های روغن سازی به جای ارز مرجع با دلار مرکز مبالاتی محاسبه خواهد شد.
 
به اعتقاد فعالان این صنعت پالایشگاهی، این افزایش قیمت خوراک علاوه بر اینکه زمینه گرانی حداقل 50 درصدی قیمت انواع روغن موتور در داخل کشور را فراهم می کند، بازارهای صادرات این محصول نفتی ایران را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.
 
در همین حال ،علیرضا ضیغمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اخیرا در گفتگو با مهر درباره افزایش بیش از 80  درصدی قیمت خوراک صنایع روغن و قیرسازی، گفته است: این افزایش قیمت براساس بخشنامه بانک مرکزی انجام شده است.
 
معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مرجع قیمت‌گذاری هیچ یک از فرآورده های نفتی همچون خوراک صنایع روغن سازی نیست، تصریح کرده است: براساس بخشنامه بانک مرکزی، مقرر شده است که خوراک نفتی این واحدها به جای دلار مرجع 1226 تومانی با قیمت دلار مرکز مبادله ای (2460 تومان) محاسبه شود.
 
در همین حال یک مقام مسئول در سازمان حمایت در نامه‌ای به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران خواستار ارائه مستندات قانونی این شرکت درباره افزایش قیمت خوراک پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران شده است.
 
در نامه وحید منایی معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات زیربنایی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به مکاتبه انجمن کارفرمایان پالایشگاه‌های روغن سازی درباره افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی برای مصارف داخلی در دی ماه سالجاری جهت عرضه در بورس کالا توسط آن شرکت اشاره شده است.
 
شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در هفته جاری در تصمیمی ناگهانی، قیمت خوراک تحویلی به پالایشگاه‌های روغن سازی کشور را 80 درصد افزایش داده است.
 
براساس این تصمیم، قیمت خوراک تحویلی به پالایشگاه‌های روغن سازی کشور از کیلویی 900 به 1700 تومان رسیده است. این تصمیم، نگرانی پالایشگاه‌های روغن سازی کشور را در پی داشته است.
۱۸ دی ۱۳۹۱ ۱۳:۰۴
تعداد بازدید : ۸۹۸