اوپک‌پلاس مدتی است که هر ماه ۴۰۰ هزار بشکه بر عرضه نفت خود می‌افزاید؛ زیرا مصرف در حال افزایش است و اگر عرضه بالا نرود، قیمت‌ها به‌شدت رشد خواهد کرد. البته در هفته‌های اخیر، شیوع دلتا سبب شده است تا رشد تقاضا کند و گاه معکوس شود. تحلیلگران معتقدند، در نهایت، دلتا مهار خواهد شد و  اوپک‌پلاس با اطمینان بیشتری می‌تواند درباره عرضه تصمیم‌گیری کند.

پیش‌بینی اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی این است که سال جاری میلادی تقاضای جهانی برای نفت رشد چند میلیون بشکه‌ای خواهد داشت و سال آینده بازار با مازاد عرضه مواجه می‌شود. البته یک نکته بسیار مهم این است که با توجه به تعدد عوامل موثر بر بازار نفت، پیش‌بینی آینده چندان آسان نیست؛ به همین دلیل  اوپک‌پلاس هر ماه نشست دارد تا بر مبنای تحولات به وجود آمده تصمیم‌گیری کند.

برخی تحلیلگران معتقدند، قیمت‌ها در ماه‌های آینده به ارقام بالاتر افزایش خواهد یافت. در مقابل، عده‌ای هم می‌گویند که سال آینده، همزمان با کاهش نرخ رشد اقتصادهای بزرگ، از رشد مصرف کاسته خواهد شد و قیمت‌ها متعادل باقی خواهد ماند. در مطالب حاضر، به سرنوشت شرکت‌های بزرگ نفتی، تحولات احتمالی در بازار نفت، لزوم حرکت تولیدکنندگان بزرگ نفت به سوی انرژی‌های پاک و دیدگاه اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی درباره افق بازار اشاره شده است.

 

 احسان آذری‌نیا